Regelgeving programma billboards

De Europese Commissie vraagt om de commerciële partner voortaan duidelijk in beeld te brengen. Om hieraan tegemoet te komen heeft SBS samen in overleg met de andere televisieomroepen besloten om in de toekomst gebruik te maken van een "sponsor" logo. Omdat het huidige logo helaas niet altijd even zichtbaar is op de verschillende achtergronden van de billboards, werd er een nieuw logo ontwikkeld. Het logo moet verplicht zichtbaar zijn op "alle" billboards, zowel diegenen die deel uitmaken van de garantiepakketten, als diegenen die tot een breder partnership behoren rond een programma. Campagnes die reeds ingepland zijn in februari, mogen in maart nog gebruik maken van de oude versie van het logo.

Een paar kleine, praktische kanttekeningen om deze nieuwe regel correct toe te passen:

  • Het logo verschijnt bij voorkeur rechts onderaan in beeld gedurende de volledige lengte van de billboard.
  • De grootte van het logo is 180 pixels (zie voorbeeld hierboven).
  • Er zijn drie versies van het logo: twee versies waarbij het contrast 100% is en één versie waarbij het contrast 60% is. Wanneer de achtergrond van de billboard niet egaal is en wijzigt tijdens de spot, zal er geopteerd worden voor het logo waarbij het contrast 100% is, zodanig dat het logo goed zichtbaar is voor de kijker. 

We herhalen graag nog even kort de regels rond billboarding.

Wat is in een billboard toegelaten?

  • Klank- en/of herkenningtekens of imago-ondersteunende slogan sponsor.
  • Naam van sponsor, logo product, dienst, domeinnamen.
  • Beelden uit het gesponsorde programma conform de rechten.
  • Verkoopsbevorderende eigenschappen in de baseline. Deze zijn toegestaan, indien de baseline overal en altijd wordt vermeld door de sponsor (bijv. Colruyt - Laagste prijzen).

Wat is niet in een billboard toegelaten?

  • De billboard mag geen audiovisuele reclamespot zijn.
    Billboards die een verkorte of verknipte versie van een reclamespot zijn, worden best vermeden, zeker als die verkoopsbevorderende elementen bevatten.
  • Aanzet tot consumptie of vermeldingen prijs, kortingen, promoties...
    Alsook telefoonnummers, adressen, distributiepunten, openingsuren, vermelden waar of wanneer een product of dienst beschikbaar is.
  • Geen verkoopsbevorderende boodschappen.
    A. Bewoordingen zoals "nieuw", "goedkoop", "vanaf nu verkrijgbaar", "solden",...
    B. Superlatieven: "mooiste", "beste", "overheerlijke",...
    B. Doeltreffendheid/voordelen van product: "helpt tegen...",...
    C. Persuasief woordgebruik: "ga naar", "surf naar", "geef", "doe mee",...
    D. Bestanddelen of ingrediënten die net het verkoopsargument zijn: "vetarm",...
    E. Tijdsaanduidingen: "nu", "elke week",...

OPGELET VOOR:
A. "Veel kijkplezier met", "met'", "geniet van dit programma met",... zijn niet voldoende om het sponsorlogo te vervangen.
B. Vraag & antwoord kan enkel indien de intonatie oké is.
 

Voor meer informatie of vragen, kan u contact opnemen met Veronique Cox: veronique.cox@sbsbelgium.be.
 

Download hieronder de drie verschillende versies van het sponsorlogo.