Beste SBS-jaar ooit!

VIER, VIJF en ZES behaalden dit jaar een gecombineerd marktaandeel van 17,8 procent (VVA 18-54): het beste resultaat ooit. Daar is SBS bijzonder trots op. En de ambities voor de komende jaren liegen er niet om: “Binnen de drie jaar zit ons marktaandeel op 20 procent,” verzekeren CEO Peter Quaghebeur en CCO Tom Gybels.

De SBS-groei staat in de sterren geschreven: morgenavond sluit De Slimste Mens ter Wereld het succesvolle veertiende seizoen af met gemiddeld maar liefst 1.180.000 kijkers, goed voor een stijging van 18 procent in vergelijking met 2015. Nooit eerder keken zoveel Vlamingen live naar de quiz op VIER. Het programma klokt voorlopig af op een gemiddeld marktaandeel van 41,1% op VVA 18-54.

     

Het VIER-succes was het hele jaar structureel. VIER klokt dit najaar af op een gemiddeld marktaandeel van 14.3 procent op VVA 18-54. Vorig najaar was dit nog 13.9 %. In het voorjaar slaagde VIER er met een marktaandeel van 12.7% in om te groeien ten opzichte van vorig jaar (11.8%).

VIER mag zichzelf in 2016 de enige commerciële groeier in het Vlaamse televisielandschap noemen. Terwijl de vertrouwde programma’s bleven bevestigen, slaagden de nieuwe producties erin om extra kracht bij te zetten.

        

Naast De Slimste Mens ter Wereld, scheerde ook De Mol hoge toppen. Het afgelopen jaar deden Callboys, De Rechtbank, The Sky Is The Limit, Topdokters, Jani gaat…, Auwch_  en Niveau 4 het erg goed.

     

     

Sinds dit voorjaar kreeg Komen Eten een nieuw startuur pal tegenover de soaps op één en VTM. De vaste VIER-waarde haalde in 2016 een gemiddeld marktaandeel van 12.9 procent op de VIER-doelgroep. Ter vergelijking: datzelfde tijdsslot haalde in het 2015 nog gemiddeld  8.9 procent op dezelfde doelgroep.

     

VIJF kende haar sterkste jaar ooit - klik hier voor de cijfers.

Sinds de start op 6 oktober, doet de nieuwste zender van Vlaanderen, ZES, het over de hele dag gemeten erg goed. Het beoogde zendergemiddelde van 1% wordt heel vlot gehaald: op de doelgroep VVA 18-54 haalt ZES een gemiddeld all day marktaandeel van 2.1%. Van de nieuwe series bleek Supergirl het populairst, maar ook de series Zoo, Hawaii 5-0 en Arrow deden het uitstekend. 

     

Ook regiezenders TLC en Discovery Channel hebben een uistekend jaar achter de rug. De miniserie Harley and the Davidsons was het best scorende programma ooit (mannen 18-44) voor Discovery Channel. Vrouwenzender TLC bracht afgelopen jaar een succesvolle lokale editie van Say Yes To The Dress.

     

Bron: CIM TV-noord, 1 januari t.e.m. 19 december 2016