Sterk VIER-najaar dankzij focus op lokaal en laat

De Vlaming spendeert - in vergelijking met vorig jaar - meer uren voor de beeldbuis. Ook VIER ziet zijn aandeel hierin stijgen, en is erin geslaagd om als enige commerciële zender drie jaar na elkaar te groeien. In september haalde VIER een gemiddeld marktaandeel van 13.6% op VVA 18-54, goed voor een groei van 8% ten opzichte van september 2016 en van 23% ten opzichte van september 2015.

VIER kende de afgelopen maand een stabiele vooravond. Het gloednieuwe programma Huizenjagers haalt voorlopig 11.5% marktaandeel op VVA 18-54 (173.000 kijkers). 

Ook in prime time deed het lokale aanbod van VIER het de afgelopen maand erg goed. Het zevende seizoen van De Rechtbank bewijst zich als een sterkhouder en klopt voorlopig af op een gemiddeld marktaandeel van 32.7% op VVA 18-54 en 653.000 kijkers -  de hoogste share ooit sinds de start van het programma op VIER. Het derde seizoen van De Recherche is goed voor 18.4% op de commerciële doelgroep en 413.000 kijkers. Het gloednieuwe Camping Karen & James scheert dan weer hoge toppen met een gemiddeld marktaandeel van 30.1% op VVA 18-54 en 603.000 kijkers. De splinternieuwe docuserie De Kust is Veilig doet het uitstekend met 20.5% marktaandeel en gemiddeld 371.000 kijkers. Ook Bake Off Vlaanderen valt in de smaak met gemiddeld 21% op de commerciële doelgroep en 327.000 kijkers. De verrassende fictiereeks #hetisingewikkeld heeft zijn effect duidelijk niet gemist en bereikt tot dusver gemiddeld 429.000 kijkers, goed voor een mooi marktaandeel van 28.1% op VVA 18-54.

In het laatavondslot kon VIER zowel in de week als tijdens het weekend mooi groeien ten opzichte van vorig jaar. Het tweede seizoen van Gert Late Night klokt voorlopig af op 27% marktaandeel op de commerciële doelgroep en gemiddeld 331.000 kijkers. Dit is goed voor een groei van maar liefst 71% ten opzichte van hetzelfde tijdslot in 2016, en meer dan een verdubbeling in aantal kijkers (toen 154.000 kijkers en 14.6% VVA 18-54). In het weekend doet ook Sports Late Night het uitstekend met een gemiddeld marktaandeel van 19.5% op VVA 18-54 en 281.000 kijkers.

VIJF haalde in september een gemiddeld marktaandeel van 6.7% op vr 20-49. Op donderdag pakte de zender vanaf nu uit met haar lokale programma’s en keerde Jani terug met Zo Man Zo Vrouw. Het tiende seizoen doet het uitstekend met een gemiddeld marktaandeel van 20.5% op vr 20-49, goed voor 323.000 kijkers. Help, Mijn Man is een Klusser met Geert Hunaerts klokt voorlopig af op 13.1% op vr 20-49 en 233.000 kijkers.

Dit najaar adverteren op VIER of VIJF? Ons team maakt graag een voorstel voor je klaar.

Bron: CIM TV NOORD, september 2017