Nieuwkomers scoren op VIER in februari

VIER kiest in 2017 opnieuw voor verbreding en dat valt bij steeds meer kijkers in de smaak. Slim entertainment, evenementiële lokale fictie en de beste Vlaamse human interest blijkt de ideale mix te zijn voor tv-kijkend Vlaanderen. Op 6 februari ging het seizoen op VIER van start en sinds dan klokt de zender af op een gemiddeld marktaandeel van 12.5% op VVA 18-54.

De gloednieuwe programma’s Hotel Römantiek en Chaussée d’Amour vonden meteen hun weg naar het grote publiek. Hotel Römantiek gooit hoge ogen met gemiddeld 606.000 kijkers en 23.1% op VVA 18-54. Chaussée d’Amour weet eveneens te bevestigen met 27,5% marktaandeel (VVA 18-54) en 711.000 kijkers

De Mol zag opnieuw het daglicht en naar de eerste vier afleveringen keken tot nog toe gemiddeld 1.098.000 kijkers, goed voor een gemiddeld marktaandeel van 35.6% op de VIER-doelgroep. Het nieuwe seizoen kent een zeer sterke start en kan ten opzichte van vorig jaar alvast meer kijkers lokken.  Ook de nieuwe seizoenen van The Sky is the Limit, Stukken van Mensen en Auwch_ doen het goed. The Sky is the Limit haalt met zijn vierde seizoen gemiddeld 639.000 kijkers (24.1% marktaandeel op VVA 18-54). Naar het tweede seizoen van Stukken van Mensen kijken gemiddeld 406.000 kijkers (17.3% op VVA 18-54) en het tweede seizoen van Auwch_ behaalt gemiddeld 333.000 kijklustigen (19.8% op VVA 18-54).

Sterkste februarimaand ooit voor VIJF

Sinds de start van het VIJF-seizoen op 1 februari, kent de vrouwenzender niet alleen haar sterkste februarimaand ooit met een gemiddeld marktaandeel van 8.3% op vrouwen 20-49, het is meteen ook de beste maand ooit in de geschiedenis van VIJF. VIJF staat in 2017 opnieuw garant voor de ultieme guilty pleasure.

Ongegeneerd plezier verzekerd, want na vier jaar maakt Astrid een succesvolle comeback: na drie afleveringen klokt Astrid af op gemiddeld 333.000 kijkers en een marktaandeel van 26.2% op vrouwen 20-49. Met deze sterke cijfers overtreft 'Astrid' nu al alle seizoenen van Astrid in Wonderland met glans. Ter vergelijking: het laatste seizoen van Astrid in Wonderland haalde gemiddeld 181.000 kijkers en een marktaandeel van 13.1%. Ook Temptation Island overstijgt het vorige seizoen en kent tot dusver een groei van 31% ten opzichte van vorig jaar. Na vijf afleveringen wist het programma al 631.000 kijkers in verleiding te brengen, goed voor een gemiddeld marktaandeel van 45.7% op de vrouwendoelgroep 20-49. Ter vergelijking: vorig jaar haalde Temptation Island op VIJF gemiddeld 515.000 kijkers en 34.8% marktaandeel op de VIJF-doelgroep. Ook voor de doelgroep VVA 18-54 weet Temptation Island te bevestigen met een sterk marktaandeel van 35.7%.

Sinds de start van ZES op 6 oktober, is de jongste zender van Vlaanderen in tussentijd uitgegroeid tot de grootste onder de kleinere tv-zenders. Met een gemiddeld all day marktaandeel van 2.1% op VVA 18-54, scoort ZES stevig boven de beoogde 1 procent en doet de zender het beter dan zijn rechtstreekse concurrenten. De Criminal Minds-marathon op zaterdag doet het bijzonder goed en weet op piekmomenten meer dan 90.000 kijkers te bereiken.

Op zoek naar de ideale manier om jouw merk de nodige naam en faam te geven? Neem contact op met het SBS-team voor de creatieve mogelijkheden op VIER, VIJF of ZES.

BRON: CIM TV NOORD, februari 2017