VIER, VIJF en ZES houden zowel Medialaan als VRT alert

‘Onze ambitie? Een brede programmamix aanbieden op zoveel mogelijk schermen. Ongedwongen, complexloos, zelfrelativerend en liefst verrassend. Dat is waar we bij SBS voor gaan’, zegt programmadirecteur Annick Bongers. ‘VIER, VIJF en ZES haalden samen in 2017 al een marktaandeel van 19,2 procent. Net wat ook de adverteerders van onze zenders willen: een betrouwbaar, stabiel bereik. Daardoor houdt SBS zowel Medialaan als VRT alert. Dat is ook de manier om ervoor te zorgen dat televisie – analoog of digitaal – een spannend medium blijft.’

Als programmadirecteur is Annick Bongers (48) deel van de ploeg rond CEO Peter Quaghebeur die de zendergroep in 2017 weer financieelgezond maakte. Haar professioneel DNA sluit naadloos aan bij dat van het nieuwe SBS. Ze heeft het vak geleerd bij Jambers en is snel overgestaptnaar Woestijnvis. Wat Bongers daar 17 jaar lang deed met individuele programma’s als Topdokters of Het Geslacht De Pauw, doet zij sinds 2014 met VIER, VIJF en ZES: zoeken, buikgevoel volgen, puzzelen en risico’s nemen. Consequent met een duidelijk doel voor ogen: de TV kijker beroeren met de juiste mix van low culture en high culture.

‘Alleen wanneer we met onze zenders inzetten op lokale programma’s kunnen we het opnemen tegen Netflix & co. Heel belangrijk – en dat was wat we adverteerders vorig jaar al beloofden – is de juiste mix tussen high culture en low culture. Daarom maken we programma’s die je kunt herkennen aan hun speelsheid of omdat ze net iets scherper zijn. Ze zullen in elk geval mensen beroeren. Zoals Karen Damen en James Cooke dat deden afgelopen najaar op hun Camping op VIER. En daar stemden meer mensen op af dan op Koen Wauters op VTM. Ook de adverteerders merken dat.’ ‘Tegelijk weten we welke programma’s bij welke kijkers top of mind zijn. Over De Mol en Temptation Island wordt gesproken en getweet. We kennen de waarde van gesprekken bij de koffi eautomaat. En dat trekt natuurlijk ook nieuwe kijkers aan.’

Een vaste afspraak met SBS

‘De uitdaging voor SBS in 2018: steeds meer vaste afspraken maken met de kijkers. Met Gert Late Night bijvoorbeeld hebben we laat op de avond een verrassende talkshow neergezet, waar Vlaanderen op zat te wachten. Dat werd een vaste afspraak in de week, zelfs in volle najaarsconcurrentie’, weet Annick Bongers. ‘Tegelijk zijn we met Sports Late Night ook al op vrijdag, zaterdag en zondag marktleider in de laatavond. Vanaf dit najaar gaan we met Champions League matches ook voor live bereik in prime time. We bouwen verder aan ons kwaliteitsvol fi ctie-aanbod, zo kijk ik hard uit naar de straffe fictiereeks De Dag van Jonas Geirnaert en Julie Mahieu. En nieuw voor ons: VIER gaat ook inzetten op het weekend, met onder meer een eigen versie van de meest succesvolle danswedstrijd ter wereld Dancing with the Stars, een uitdagende glossy tv-show waarin Vlaamse celebrity’s en professionele danspartners hun energie bundelen...'

High culture en low culture

‘VIER biedt naast het breed-populaire aanbod ook sterke docureeksen en edgy programma’s aan. Mensen houden van die mix. De cijfers bewijzen het: sommige avonden is VIER marktleider ook door programma’s die op het eerste gezicht niet thuishoren op een commerciële zender. Het zijn net programma’s als Callboys, Hotel Römantiek of Project Axel die jongeren aantrekken en tegelijkertijd de zenderidentiteit bepalen.’ ‘Het nieuwe programma Leeuwenkuil, de Vlaamse versie van Dragons’ Den, past ook binnen het DNA van VIER. Jonge Vlamingen ondernemen meer dan ooit. Digitale technologie heeft hen bevrijd. Tientallen starters moeten vanaf februari vijf investeerders voor onze camera’s overtuigen. Die investeerders zijn namen die bij de meeste lezers van De Tijd bekend in de oren klinken: Bart Deconinck co-founder van Zedra, Jürgen Ingels, de venture kapitalist die naam heeft gemaakt met Clear2Pay, Luc Van Mol als de ultieme eigenwijze ondernemer, hr-koningin Conny Vandendriessche en de vastgoedtopper en voetbalmagnaat Bart Verhaeghe. Elke deelnemer krijgt in Leeuwenkuil drie minuten: een elevatorpitch met meer verdiepingen, zeg maar. Het format komt uit Japan, via Dragons’ Den bij de BBC tot bij ons.’

Grenzen blijven verleggen

‘Er bestaat geen magische formule om de juiste kijkers aan het beeld te kluisteren. We blijven wroeten, zoeken en telkens nieuwe grenzen opzoeken om ze nadien te kunnen verleggen Dat zit in onze cultuur.’ Annick Bongers heeft dat meegebracht van bij Woestijnvis. ‘Goed blijven luisteren naar wat de mensen zeggen en tegelijk vertrouwen op je buikgevoel. En oog hebben voor kwaliteit. Ook low culture moet goed gemaakt worden. Die aanpak werkt. We houden de kijker vast.’
‘Televisie zal door nieuwe technologieën in alle richtingen blijven exploderen. Het afgelopen jaar zijn de programma’s zelf merken geworden’, zegt Bongers. ‘Wij bieden adverteerders de mogelijkheid zich ook los van televisie met dat programmamerk te verbinden. Neem Bake Off Vlaanderen, de Vlaamse versie van het internationale bakfenomeen The Great British Bake Off. Naast het lineaire tv-programma zijn er verschillende bakboeken, online masterclasses en SBS brengt consumenten samen rond allerlei evenementen. Als mensen minder linear kijken dan zullen onze programmamerken los van het scherm een eigen leven gaan leiden. Daarom zet SBS steeds meer en langere programmafragmenten online.’ We hebben ons aantal geregistreerde onlinekijkers zien stijgen tot ruim 850.000.’ ‘In 2018 brengen we sommige programma’s zelfs exclusief online. We spreken daarmee vooral de jongere doelgroep aan. Ook in de onlinebeleving ligt de toekomst voor een breder bereik van sterke zenders én programma’s.’