Xavier Taveirne is De Slimste Mens ter Wereld

Gisterenavond was de finale van De Slimste Mens ter Wereld het best bekeken programma voor VIER van 2017. Er zaten maar liefst 1.318.000 kijkers voor hun scherm gekluisterd tijdens de spannende finale, goed voor een ijzersterk marktaandeel van 53.5% op VVA 18-54. Xavier Taveirne mag zich met trots een jaar lang de nieuwe Slimste Mens ter Wereld noemen. De populaire quiz wist dit najaar opnieuw te bekoren met zijn vijftiende seizoen. Het programma sleepte steevast het marktleiderschap in de wacht met gemiddeld 41.4% marktaandeel op VVA 18-54 en gemiddeld 1.111.000 kijkers. 

2017 was het beste jaar ooit voor SBS als zendergroep. Het voorbije jaar haalden de zenders VIER, VIJF en ZES samen een gecombineerd marktaandeel van maar liefst 19.3% op VVA 18-54. Ter vergelijking: in 2016 haalde SBS 17.9% marktaandeel.

VIER

Het voorjaarsseizoen op VIER, dat van start ging op 6 februari, klokte af op een marktaandeel van 12% op VVA 18-54. De Mol zag opnieuw het daglicht en het tweede seizoen haalde een gemiddeld marktaandeel van 35.5% op VVA 18-54 en 1.149.000 kijkers per aflevering. Naast De Mol, scheerden ook de gloednieuwe programma’s Hotel Römantiek en Chaussée d’Amour hoge toppen. Het hartveroverende datingprogramma voor 60-plussers was goed voor 20.9% marktaandeel op de commerciële doelgroep en 563.000 kijklustigen. Chaussée d’Amour klopte af op een gemiddeld marktaandeel van 26.9% op VVA 18-54 en 642.000 kijkers. Het vierde seizoen van sterkhouder Topdokters wist opnieuw te bevestigen met 28.1% marktaandeel en gemiddeld 657.000 kijkers, en ook een nieuw seizoen van Jani gaat… wist alweer te verrassen met 25.4% marktaandeel op VVA 18-54 en 500.000 kijkers.

Het gloednieuwe Gert Late Night schopte het in het voorjaar tot marktleider in het late avondslot en sloot het voorjaar bijzonder sterk af met een marktaandeel van 25.9% op VVA 18-54 en gemiddeld 339.000 kijkers.

Tot slot viel ook het vierde seizoen van The Sky is the Limit in de smaak met een gemiddeld marktaandeel van 23.5% op VVA 18-54 en 583.000 kijkers. Naar het tweede seizoen van Stukken van Mensen keken gemiddeld 407.000 kijkers (16.4% op VVA 18-54) en het tweede seizoen van Auwch_ kon 364.000 kijklustigen bereiken (19.8% op VVA 18-54).

In het najaar klokte VIER af op een gemiddeld marktaandeel van 15% op VVA 18-54. Het lokale aanbod deed het net zoals in het voorjaar erg goed. Project Axel deed het uitstekend en haalde een gemiddeld marktaandeel van 24.6% op VVA 18-54 en 542.000 kijkers. Ook een nieuw seizoen van Ons Eerste Huis weet opnieuw te bevestigen. De eerste acht afleveringen kloppen momenteel af op een mooi gemiddeld marktaandeel van 21.3% op de commerciële doelgroep en gemiddeld 424.000 kijkers.

Verder bewees het zevende seizoen van De Rechtbank zich opnieuw als sterkhouder en klopte het programma af op een gemiddeld marktaandeel van 29.3% op de commerciële doelgroep en 632.000 kijkers. Het gloednieuwe Camping Karen & James scheerde dan weer hoge toppen met 30% marktaandeel en 614.000 kijkers.  Ook de verrassende fictiereeks #hetisingewikkeld heeft zijn effect duidelijk niet gemist en wist gemiddeld 424.000 kijkers te bereiken, goed voor een mooi marktaandeel van 26.9% op VVA 18-54. Bake Off Vlaanderen viel eveneens in de smaak met gemiddeld 20.2% op de commerciële doelgroep en 334.000 kijkers. Het derde seizoen van De Recherche was dan weer goed voor 18.6% op de commerciële doelgroep en 412.000 kijkers en de splinternieuwe docuserie De Kust is Veilig deed het uitstekend met 20.4% marktaandeel en gemiddeld 380.000 kijkers.

In het laatavondslot kon VIER zowel in de week als tijdens het weekend mooi groeien ten opzichte van vorig jaar. Het tweede seizoen van Gert Late Night wist gemiddeld 353.000 kijkers voor de buis te lokken, goed voor 27.4% marktaandeel op VVA 18-54. In het weekend deed ook Sports Late Night het uitstekend met 284.000 kijkers en 19.1% marktaandeel op VVA 18-54.

Het gloednieuwe programma Huizenjagers scoorde in de vooravond meteen boven de ambitie van VIER om tegenover de soaps meer dan 10 procent marktaandeel op de commerciële doelgroep te halen met 12.4% marktaandeel op VVA 18-54 (182.000 kijkers). 

VIJF

In 2017 kende VIJF haar sterkste voorjaar ooit met een stevig marktaandeel van 7.8% op vr 20-49. Na vier jaar maakte Astrid een succesvolle comeback met gemiddeld 322.000 kijkers en een mooi marktaandeel van 25.8% op vr 20-49. Met deze sterke cijfers overtrof Astrid alle seizoenen van Astrid in Wonderland met glans. Ook Temptation Island oversteeg het vorige seizoen en haalde gemiddeld 640.000 kijkers en een ijzersterk marktaandeel van 47.8% op de VIJF-doelgroep. Het gloednieuwe Jani-programma Shopping Queens boekte dan weer straffe resultaten in volle primetime en haalde een gemiddeld marktaandeel van 12.6% op vr 20-49, goed voor 133.000 kijkers. Complex met Dorien Leyers klokte af op een marktaandeel van 10.9% op vr 20-49 en 168.000 kijkers.

In het najaar klokte VIJF af op een gemiddeld marktaandeel van 6.4% op vr 20-49. Op donderdag pakte de zender uit met haar lokale programma’s en keerde Jani terug met Zo Man Zo Vrouw. Het tiende seizoen deed het uitstekend met een gemiddeld marktaandeel van 20.9% op vr 20-49 en 312.000 kijkers. Help, Mijn Man is een Klusser met Geert Hunaerts klokte af op 14% marktaandeel en 235.000 kijkers.

ZES

Op zes oktober 2017 blies de jongste zender van Vlaanderen zijn eerste kaarsje uit. ZES scoorde in zijn eerste jaar mooi boven het objectief van 1 procent met een zeer sterk gemiddeld all day marktaandeel van 2.3% op VVA 18-54. De zender wist duidelijk een stabiele plaats in te nemen in het Vlaamse medialandschap. Afgelopen jaar kende ZES succes met gloednieuwe reeksen zoals Supergirl, Zoo en Legends of Tomorrow, maar ook in 2018 staat er weer heel wat televisiegeweld gepland. De kijker mag zich verwachten aan nieuwe seizoenen van o.a. Blindspot, Zoo, Supergirl en The Blacklist.

ONLINE

Het online platform van SBS kent ondertussen 850.000 geregistreerde accounts. Korte videofragmenten en clipjes waren het afgelopen jaar goed voor meer dan 45 miljoen views, goed voor een verdubbeling t.o.v. 2016. De online best bekeken fragmenten kwamen o.a. uit De Slimste Mens ter Wereld, Gert Late Night en Temptation Island. O.a. volledige afleveringen van De Mol, Temptation Island en lokale fictie zoals #hetisingewikkeld werden het meest bekeken.

Adverteren op VIER, VIJF of ZES? Contacteer onze accountmanagers voor meer informatie.