5 Belgische media-strategen voorspellen entertainment anno 2025 in 15 stellingen

05 Mar 2021

Gilles De Coster praat met Philippe Delusinne (RTL), Karen Donders (VRT), Hazel Pleysier (Woestijnvis), Karen Corrigan (Happiness) en Jeroen Bronselaer (SBS) over reclame en tv-programma’s op maat in https://www.tijd.be/entertainment2025  

De vijf strategen weten hoe we in 2025 tv kijken, een voorspelling in vijftien stellingen:

 

  1. VTM en Play4 bestaan niet meer in 2025?
  2. De Slimste Mens Ter Wereld is een belangrijker merk dan Play4?
  3. Ook in 2025 kijken we gezamenlijk naar een programma op het moment dat het wordt uitgezonden?
  4. Dankzij TikTok en YouTube hebben we geen professionele televisiemakers meer nodig?
  5. De restyling van Play 4, 5, 6 en VTM 1, 2, 3, 4 zijn voor Telenet en VTM kosten op het sterfhuis?
  6. Eén en Canvas bestaan in 2025 niet meer?
  7. In 2025 hebben we allemaal zes abonnementen voor on-demandplatformen?
  8. Streamz weet in 2025 net zo veel over mij als Google en Netflix vandaag al weten?
  9. RTL of Play4 zijn in 2025 applicaties op mijn smartphone en geen zenders meer op mijn tv?
  10. De jongere generatie kijkt niet meer naar L’amour est dans le pré of De Mol?
  11. Televisiemakers hebben zelf geen TikTok-account?
  12. Mijn buurman krijgt over vijf jaar dezelfde reclame te zien als ik wanneer we naar hetzelfde programma kijken?
  13. Een programma als Top Chef of De Slimste Mens heeft in 2025 geen kans als er geen afgeleide producten aan te pas komen?
  14. In 2025 is er geen niet-gepersonaliseerde tv-reclame meer?
  15. Netflix is in 2025 nog altijd de grootste in Vlaanderen?

 

Niets is zo vaak doodverklaard als televisie de laatste jaren. En nochtans kijken er nog altijd miljoenen mensen naar De Mol en FC De Kampioenen in Vlaanderen of Top Chef en The Voice Belgique in Wallonië. ‘Vlaanderen heeft een heel trouw tv-publiek’, zegt Hazel Pleysier, creatief directeur bij productiehuis Woestijnvis. ‘Vooral trouw aan de publieke omroep, maar ook aan commerciële omroepen op bepaalde momenten in het jaar. Heel Vlaanderen zit in het voorjaar te wachten tot De Mol weer begint.’

'Zenders zijn merken', zegt Karen Corrigan, CEO van reclamebureau Happiness: ‘VTM, VRT, RTL en Play: dat zijn sterke merken en die zullen blijven bestaan. Maar in welke hoedanigheid? Als tv-zender? Of meer? Het merk is een vlag die veel ladingen kan dekken.’

‘VTM, VRT, RTL en Play4: dat zijn sterke merken en die zullen blijven bestaan. Maar in welke hoedanigheid?’

—   Karen Corrigan, CEO Happiness

Geen kosten op het sterfhuis

Play en VTM hebben onlangs hun merken uitvoerig gerestyled. Dat zijn geen kosten op het sterfhuis, daar is Jeroen Bronselaer, CEO SBS Belgium, van overtuigd: ‘Zenders zijn geen aflopend verhaal. Het zijn mediamerken. Welk merk vertrouw je en beschouw je als een gids? In plaats van vier aparte merkjes, maken we met Play nu een koepelmerk. Zo blijven we herkenbaar op verschillende platformen.'

‘Play, dat vond ik een fantastische zet uit merkperspectief’, antwoordt Karen Corrigan. ‘Maar de herschikking bij VTM? VTM, dat staat voor samenhorigheid, verbinding, emotie. En ook kleinere zenders als Q of 2be: ik wist waar die voor stonden. Maar wat is VTM4? Ik versta dat niet.’

Televisie zal altijd bestaan, zegt Philippe Delusinne, CEO van RTL Belgium: ‘Op je smartphone of op je tv-toestel, je mag lineaire televisie nog niet begraven. Thuis kijken, op een vast tijdstip: dat zal er altijd zijn. Technologie vervangt televisie niet, het ondersteunt televisie.’

Generatie TikTok

Toch kunnen tv-makers niet ontkennen dat er dingen veranderen. ‘Jongeren en kinderen zijn wel geïnteresseerd in onze content, maar platformen als TikTok of YouTube zijn voor hen belangrijker dan VRT NU. Maar we zijn zeker niet kansloos’, denkt Karen Donders, directeur Publieke Opdracht VRT.

‘Jongeren en kinderen zijn wel geïnteresseerd in onze content, maar platformen als TikTok of YouTube zijn voor hen belangrijker dan vrt.nu.’

—   Karen Donders, Directeur Publieke Opdracht VRT

Ook Jeroen Bronselaer ziet een nieuwe groep kijkers ontstaan: ‘Twaalf- tot achttienjarigen kijken heel anders. En dus moet je als merk ook op platformen als TikTok aanwezig zijn. Neem iemand als Julie Vermeire, een TikTok-persoonlijkheid met een groot bereik bij een jonge doelgroep. Zij kan die jeugd ook naar traditionelere televisie brengen. Maar dat is zelfs niet nodig voor mij. Als Julie duidelijk gelinkt is aan je merk en je verhaal, dan is ze een facet van je aanbod en een onderdeel van je portefeuille.’

‘Twaalf- tot achttienjarigen kijken heel anders. En dus moet je met je merk ook op platformen als TikTok aanwezig zijn.’

—   Jeroen Bronselaer, CEO SBS

‘Maar mijn kinderen zijn 36 en 34 jaar en bij hen is dat ook al heel anders’, zegt Delusinne. ‘Nu, sinds mijn zoon vader is geworden is hij wel weer televisie gaan kijken. Maar mijn dochter, die in New York woont, heeft wel een groot scherm, maar zij kijkt alleen naar Netflix. Tv-kijken dat doet ze op haar computer. Gaan we naar een vergelijkbare situatie in Brussel, Luik, Namen? Het is mogelijk.’‘Ik ben 63, ik ga geen TikTok-specialist meer worden’, lacht Delusinne. ‘Daar heb ik jonge medewerkers voor. Want we moeten ons wel laten inspireren door jonge influencers en lichtere en dus goedkopere manieren bedenken om televisie te maken. Aan de andere kant is televisie ook nieuws, en dan heb je regels en striktheid en ethiek nodig.’ Ook Corrigan denkt niet dat generatie TikTok het einde betekent van dure televisie: 'Wij hebben al met influencers gewerkt. Ze kunnen voor zichzelf geweldig creëren, maar het werkt niet als ze voor een ander merk moeten denken. Het is een vak en dat geldt voor tv ook.'

‘We moeten ons laten inspireren door jonge influencers en lichtere en dus goedkopere manieren bedenken om televisie te maken.’

—   Philippe Delusinne, CEO RTL Belgium

‘De dorpsfotograaf bestaat niet meer, omdat iedereen zelf foto’s maakt’, pikt Hazel Pleysier in. ‘Maar er zijn nu wel opnieuw veel fotografen die heel chique familiefoto’s maken voor Instagram. Soms heb je ook goesting om dieper te gaan. En dan zijn wij daar. Wij hebben meer tijd genomen, meer nagedacht, er een extra laag humor op gelegd of gezorgd dat je er met verschillende generaties samen plezier aan kunt beleven. Mensen snakken naar die kwaliteit.’

'De dorpsfotograaf bestaat niet meer, omdat iedereen zelf foto’s maakt. Maar er zijn wel opnieuw veel fotografen die heel chique familiefoto’s maken voor Instagram.’

—   Hazel Pleysier, Programmadirecteur Woestijnvis