Athena-studie: hét bewijs dat tv en online elkaar versterken

07 May 2019

In dit snel veranderende medialandschap kunnen merken niet anders dan meesurfen op de golven van de digitale (r)evolutie. Maar hoe combineer je als adverteerder nu best tv met de websites en apps van tv-zenders? En wat is de meerwaarde van online video? Om dat te weten, onderzocht SBS in samenwerking met IPSOS het kijkgedrag van zo’n 1.500 respondenten (18-54-jarigen), dit zowel voor programma’s op het klassieke tv-scherm als programma’s en fragmenten op tv-sites en apps, een mijlpaal in het Vlaamse digitale tijdperk. Bovendien meet de ATHENA-studie ook de reclame-impact van tv- en online campagnes. Op deze manier kan de adverteerder niet alleen op tv de beste zenderkeuze maken, maar ook digitaal, een optimaal bereik en hoge impact te creëren.

Benieuwd? Lees dan snel verder en ontdek hoe SBS kan meebouwen aan het succesverhaal van jouw merk.

ONLINE VIDEONETWERK VAN SBS ZORGT VOOR EXTRA BEREIK

Dat tv-programma’s mét groot succes verder leven op de digitale platformen VIER.be en VIJF.be bewijzen de cijfers. Een tv-campagne gecombineerd met het online videonetwerk van SBS bereikt op 14 dagen tijd maar liefst 8% extra Vlamingen tussen 18 en 54 jaar. Een online videocampagne vormt dan ook de perfecte versterking van een tv-campagne. Je bereikt op een efficiënte manier snel veel mensen. Dit resultaat geldt voor een campagne op de zenders VIER en VIJF in combinatie met een campagne op VIER.be en VIJF.be.

Bovendien hebben de ‘tv-kijker’ en ‘online kijker’ niet alleen een complementair socio-demografisch profiel, ook de kijkintentie en de beleving van een programma op het klassieke tv-scherm is anders dan tijdens het online kijken. De impacteffecten van reclamecampagnes verschillen naargelang iemand op tv of online naar videocontent kijkt.

COMBINATIE TV & ONLINE HEEFT HOGERE IMPACT DAN SINGLE SCREEN CAMPAGNES

Uit de ATHENA-studie blijkt dat online kijkers het best een advertentie herkennen. Wanneer het over merktoewijzing gaat, valt het op dat het vooral tv-kijkers zijn die de advertentie aan het juiste merk kunnen toewijzen. Meteen hét bewijs dat tv en online hand in hand gaan. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat campagnes op tv en online zowel op herkenbaarheid als toewijsbaarheid goed scoren. Dit effect is nog groter bij kijkers die op verschillende schermen kijken.

“Dankzij de resultaten uit het ATHENA-onderzoek kan SBS voortaan de 'incremental reach' berekenen van een allscreen campagne én zo de campagne van elke adverteerder optimaliseren. Deze nieuwe inzichten zorgen voor een nog betere match tussen merken en de consumenten van morgen. In dit digitale tijdperk bouwt SBS dan ook graag mee aan het succes van jouw merk door een optimaal “total video”-mediaplan samen te stellen.”

—   Brenda Liebens, Head of Digital Advertising

VAN DATA NAAR INZICHTEN: HET POSITIEVE EFFECT VAN EEN ALLSCREEN CAMPAGNE

Televisie is én blijft het medium bij uitstek om de grote massa zowel op korte als lange termijn te bereiken. Wil een merk de consument extra aanzetten om een bepaalde actie te ondernemen, dan is de toevoeging van een online videocampagne op de website van onze tv-zenders sterk aangewezen. De online kijker gaat heel gericht content bekijken. Deze actieve houding vertaalt zich in een grote betrokkenheid en activatiebereidheid tot de online videoadvertenties.

Uit de studie blijkt dat tv & het online videonetwerk van onze tv-zenders elkaar dus niet alleen versterken qua bereik en campagne-impact, maar ook het merk zelf wordt geruggesteund in het opbouwen van merkbekendheid tot het stimuleren van conversie. Tv en online kunnen dus niet langer als twee aparte werelden worden beschouwd. SBS combineert steeds de voordelen van televisie met de sterktes van een online videocampagne, een win-winsituatie voor jouw merk.

Graag meer weten over een allscreen campagne?