Athena update: Verhoog je merkpositionering met 40% door tv en olv te combineren

19 May 2020

Dat tv en online video niet langer als twee aparte werelden worden beschouwd, bewees SBS vorig jaar al met ‘Athena’: een onderzoek dat meer inzichten brengt in de dynamiek tussen televisie en het online videonetwerk. Athena is ondertussen uitgegroeid tot een must-know voor het bepalen van de mediastrategie.

ONLINE VIDEO VOEGT  8% EXTRA BEREIK TOE

In een eerste wave van de studie kwam aan het licht dat tv en online video elkaar versterken. Televisie is én blijft met zijn groot scherm het medium bij uitstek om een groot pubiek te bereiken. Ideaal om als merk een boodschap te brengen die blijft hangen. Online campagnes spelen dan weer veel meer in op de betrokkenheid van de kijker. De combinatie van een tv-campagne met het online videonetwerk van SBS bereikt op 14 dagen tijd maar liefst 8% extra Vlamingen tussen 18 en 54 jaar. Dat extra bereik vertaalt zich ook in de online kijkcijfers. De 'Top 10 van best bekeken programma's online' wordt voor meer dan de helft door SBS-formats gekleurd. Bovendien is het profiel van de online kijker complementair aan dat van de tv-kijker.

Met deze inzichten ging SBS aan de slag. Zo werd het het digitale aanbod aanzienlijk uitgebreid. Kijkers kunnen volledige afleveringen van lokale content online herbekijken en er is ook exclusieve content online beschikbaar. Daarnaast kregen populaire programma’s zoals bijvoorbeeld De Slimste Mens ter Wereld en Love Island een eigen app. Een strategische aanpak die als doel voor ogen heeft om te verjongen.

TV EN ONLINE VIDEO SAMEN GEVEN DE BESTE IMPACTRESULTATEN

SBS breit nu een vervolg aan de Athena-studie en meet in een tweede wave het effect van deze strategie. En dat is positief zo blijkt, want SBS slaagt erin om het profiel van de tv-kijkers te verjongen (met 4% onder de 16-34-jarigen) en het aantal SBS-kijkers die zowel via tv als online  kijken met 50% te verhogen.

Verder stelden we vast dat de combinatie van verschillende platformen versterkend werkt. Zo is de herkenning en toekenning van een campagne aan het adverterende merk het grootst wanneer een campagne zowel online als op tv loopt. De combinatie van beiden werkt de activerende kracht van de campagne ook sterker in de hand. Dit resulteert in 20% meer ad impact en het versterkt je merkpositionering met maar liefst 40%.  Het merkimago krijgt zo een extra boost en kijkers zijn meer overtuigd om het merk bij een volgende aankoop te overwegen.

“Adverteerders die extra investeren in online doen een goede zaak, met een toename van 8% in bereik en 40% in merkimpact.”

—   Sofie Rutgeerts - Head of Commercial Research SBS Belgium

“Voor Overstock Garden, als nieuwe adverteerder bij SBS, heeft de Athena-studie bevestigd dat de ingezette combinatie van TV met online video een interessante keuze is. Bovendien is de studie ook een bekrachtiging van onze inzichten voor de verdere optimalisatie van de campagne. Hierdoor kunnen ook onze online video’s, als aanvulling op onze TV campagnes, nog voor extra bereik en vooral voor repetitie zorgen.”

—   Annemie Mouton - Marketing Manager Overstock en Kenneth Tallir - Digital Marketing Manager Overstock

Combineer ook de kracht van televisie met de voordelen van een online videocampagne.

Bron: ATHENA, SBS & Ipsos