De ‘digital first’-reeks wtFOCK is top of mind bij jongeren

08 Oct 2019

wtFOCK is de Vlaamse versie van SKAM, een Noorse jeugdserie die zo’n hype werd dat het concept werd opgepikt voor adaptaties in onder andere Italië, Frankrijk, Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten. De cijfers liegen er niet om: wtFOCK  bleek ook hier razendpopulair met tot 400.000 kijkers jonger dan 35 jaar en 1.000.000 views per week op het eigen platform, en intussen bijna 100.000 volgers op de officiële Instagram account. wtFOCK is in een mum van tijd uitgegroeid tot de meest succesvolle online reeks van Vlaanderen. Toch is de serie nog grotendeels onder de radar gebleven in de pers en bij het oudere publiek. En laat die authenticiteit nu net bijgedragen hebben tot het succes van de reeks, zowel bij kijkers als adverteerders. Een win-winsituatie dus, want SBS weet zo een moeilijk bereikbare doelgroep voor adverteerders toch te bereiken.

WtFOCK onderscheidt zich van de gemiddelde (jeugd)serie op verschillende vlakken. Eerst en vooral is het een online-first serie die eerst uitkomt op het eigen online platform en nadien op de SBS-zenders VIER en VIJF en op Play. Bovendien willen jongeren zelf beslissen waar ze naar kijken, wanneer en hoe lang en daar speelt wtFOCK perfect op in door korte clips (die voortdurend op onaangekondigde tijdstippen doorheen de week “live” gaan) aan te bieden. En tot slot zijn er de personages: deze zijn ook effectief in character te volgen op social media, waardoor je op Instagram stories bijvoorbeeld kunt volgen wanneer één van hen meeloopt in een klimaatmars die op dat moment ook echt plaatsvindt in Brussel. Zo wordt de grens tussen fictie en realiteit erg dun en kunnen jongeren zich gemakkelijk spiegelen aan de personages.

Bijna helft van 15- tot 20-jarigen keek wel eens naar wtFOCK

Van jongeren zegt men vaak dat ze niet meer te bereiken zijn, en al zeker niet met lokale content. wtFOCK bewijst het tegendeel: Telenet en SBS lieten een onderzoek uitvoeren bij meer dan 2600 15- tot 34-jarigen, en wat blijkt? Op de vraag welke jeugdserie ze kennen, spant wtFOCK de kroon. Binnen de leeftijdscategorie 15- tot 20-jarigen, blijkt bijna de helft de serie te volgen. Bovendien, eens ze één keer gekeken hebben zijn ze helemaal hooked: de overgrote meerderheid kijkt op frequente basis (meerdere keren per week). De populariteit van wtFOCK ligt momenteel zelfs hoger dan die van bepaalde populaire reeksen uit het buitenland, zoals ‘Riverdale’ en ‘Pretty Little Liars’.

Herkenbaarheid staat centraal

Hoe komt het dan dat deze Vlaamse jeugdreeks er toch in lijkt te slagen de jongeren massaal aan te spreken? Eerst en vooral het sterke verhaal en de herkenbaarheid van de wtFOCK personages en hun reilen en zeilen. Op die manier bewijst de serie dat de jongere generatie niet enkel kiest voor grote Amerikaanse producties, maar dat lokale content die de taal van de jongeren spreekt minstens even goed kan scoren. En het spreken van die juiste taal is iets dat tijdens het creatieve proces van de serie altijd centraal stond.

“Het is fantastisch om te zien dat de kijkers er ook effectief mee akkoord gaan dat de serie erg herkenbaar is, want bij het schrijven van de serie was dat het belangrijkste doel. Daarom zijn we in gesprek gegaan met jongeren zelf: welke thema’s leven bij hen, hoe is hun interactie, welke woorden gebruiken ze wel/niet, welke kleding dragen ze, welke rol speelt religie, familie en liefde in hun leven enzovoort. We laten de leefwereld van tieners zien zoals die vandaag is, niet zoals volwassen die graag zouden zien.”

—   Ils Neuts, Hoofd Entertainment, Telenet

Authenticiteit brengt adverteerders bij moeilijk te bereiken jongerendoelgroepen

Telenet & SBS kozen er bewust voor om niet in te zetten op klassieke reclame, maar ruimte te geven aan grass roots en guerilla marketing. Op deze manier kon de serie door jongeren zelf ontdekt worden, wat mee zorgde voor de populariteit van de online-first serie. Ook het commerciële succes van wtFOCK wordt bepaald door de opvallende authenticiteit van deze reeks.

“Adverteerders hebben het steeds moeilijker om jongeren te bereiken in hun natuurlijk omgeving, wtFOCK biedt voor het eerst volgens de spelregels van de jongeren zelf nieuwe commerciële opportuniteiten in Vlaanderen. Met bewust een selectief aantal merken creëren wij vandaag storytelling die opvalt en blijft hangen bij de jongeren omdat deze communicatie hen aanspreekt en niet onnatuurlijk aanvoelt.”

—   Ilse De Leersnyder, Brandcare Sales Director SBS Belgium

Bekijk hieronder de reportage op Kanaal Z waarin Ils Neuts (Telenet) en Ilse De Leersnyder (SBS Belgium) meer uitleg geven over wtFOCK.

wtFOCK krijgt zeer binnenkort opnieuw een vervolg. Hou wtfock.be in de gaten om het als eerste te ontdekken.

Jouw merk in de hoofdrol in wtFOCK?