De nieuwe Play-familie schiet stevig uit de startblokken met 8% groei in 2021

25 Feb 2021

Februari, de eerste volledige maand van de nieuwe Play-familie, is met 19.9% marktaandeel op de doelgroep VVA 18-54 meteen goed ingezet en blijft op koers voor de beoogde 20%. Na een ongeziene recordmaand in januari gaat SBS dus verder op het mooie elan, want tijdens de eerste twee maanden van het nieuwe jaar blijft SBS de sterkste stijgende Vlaamse zendergroep van 2021. In dezelfde periode vorig jaar haalden de drie SBS-zenders in januari en februari een gemiddeld marktaandeel van 18.1%: SBS groeide afgelopen maand met 8% in vergelijking met 2020.

Het is dan ook geen verrassing dat Play4 in februari de sterkste stijger is onder de zenders. Tijdens de koude wintermaanden stond o.a. het nieuwe Over De Oceaan aan het roer van dit mooie cijfer. Gemiddeld 639.052 kijkers volgden de oversteek, goed voor 28.2% marktaandeel. Pal tegenover de twee Vlaamse soaps groeit de gloednieuwe ontwapenende reeks Dag Dokter opvallend tot dagelijks gemiddeld 259.251 kijkers en 12.9% marktaandeel. De Verhulstjes verwarmden dan weer gemiddeld 963.462 kijkers met hun ontwapenende gezelligheid en lekkere kaasfondues. Zij gaven Vlaanderen een unieke inkijk in hun leven en dat leverde Play4 42.1% marktaandeel op. Big Brother blijft het vuur aan de schenen leggen van de concurrentie en is overtuigend marktleider met 34.9%. Big Brother spreekt een erg trouw en vast publiek aan, ook op het latere uur: Lineair zit de moeder der realityreeksen aan gemiddeld 352.766 kijkers, online staat de teller ondertussen op 3.5 miljoen views. En ook de livestream is een succes met al ruim 2 miljoen views. In de eerste maand na de lancering van het GoPlay-platform realiseert Big Brother zo mee een verdubbeling van het aantal views t.o.v. vorig jaar.

Opvallend in februari: James Cooke legde zijn hart en ziel in zijn nieuwe programma Leef! en ontroerde met het eerste emotionele portret van Dimitri meteen  464.478 Vlamingen, goed voor 21.6% marktaandeel. In De Bachelorette spatten de vonken en passie ervan af. Elke Clijsters en haar harem mannen konden al rekenen op 406.891 kijkers en 23.2% marktaandeel. En de zon kwam piepen in Vlaanderen dankzij de buitenlandse avonturen van 3 koppels in Bye Bye Belgium. Zij zochten warmere oorden op om hun droom waar te maken en daar waren tot nu toe al 387.703 mensen getuige van. Bye Bye Belgium tikt op dit moment af op 20% marktaandeel.  Zo'n 438.735 kijkers volgen wekelijks met welke pronkstukken de dealers in Stukken Van Mensen aan de haal gaan, goed voor 21,7% en meteen ook het beste seizoen ooit. De spraakmakende figuren uit  Don't Worry Be Happy kunnen dan weer op 549.306 kijkers rekenen, wat zich vertaalt in een stevig marktaandeel van 20,4% op VVA 18-54.

Play4 gaat de lente in met nieuwe, frisse programma’s zoals o.a. Kat Zonder Grenzen en later ook Topdokters, De Container Cup, De Mol, Gert en James en Blind Gekocht. Play5 zet verder in op Temptation Island: Love or Leave, Chateau Meiland, New Amsterdam en Drag Race. Op Play6 is het uitkijken naar Kings of Pain en The Blacklist. En op 2 april start de nieuwe SBS-zender: Play7.

Adverteren op onze Play-zenders?