Het Belgische Reclameblok positief onthaald door de kijker

17 Jul 2020

Tijdens de coronacrisis lanceerde SBS samen met reclamebureau Happiness ‘Het Belgische Reclameblok’, een reclameblok waarin kijkers alleen Belgische merken te zien krijgen. Dit om Belgische adverteerders een hart onder de riem te steken en de kijker aan te sporen om merken van eigen bodem te kopen. Het Belgische Reclameblok werd telkens ingeleid door een CEO of CMO van een Belgisch merk en was vanaf 6 mei tot eind juni te zien op VIER.

SBS voerde samen met IPSOS een onderzoek uit bij 200 Vlamingen tussen 18 en 54 jaar oud en bracht heel wat positieve resultaten aan het licht. Zo vond maar liefst 83% van de ondervraagden de boodschap van het reclameblok duidelijk en nog eens 73% vond de boodschap relevant. 8 op de 10 kijkers gaven aan de spot een goed initiatief te vinden en maar liefst 9 op de 10 vinden het initiatief passend bij de zender VIER.

Twee derde van de kijkers vindt dat deze reclamevorm goed opvalt, vernieuwend (62%) en doeltreffend (61%) is. 45% zegt dat Het Belgische Reclameblok hen aanzet tot meer lokaal kopen.

Bovendien blijkt uit de CIM TV-studie dat er een kwart minder zapping is voor de Belgische Reclameblokken versus andere breaks in dezelfde periode.

Bron: IPSOS  en CIM TV Noord, VVA 18-54, mei-juni 2020, 20-23u, live+7