Ijzersterke scores voor de sterkhouders van VIER

04 May 2020

Het coronavirus heeft België al weken lang in zijn greep en iedereen zit nog steeds in zijn kot. En dat is te merken in tv-land, want de sterkhouders van VIER werden in april druk bekeken.

Ondanks de pittige concurrentie van Blind Getrouwd en Twee Tot De Zesde Macht kroonde De Mol zich tot de absolute winnaar van de zondagavond. Gilles De Coster en zijn 10 kandidaten beslechtten de strijd der titanen met een stevig record van gemiddeld 1.476.000 kijkers en 39% marktaandeel op VVA 18-54. Ter vergelijking: vorig jaar 1.201.000 kijkers (50,1%), in 2018 1.200.000 kijkers (55,0%), in 2017 1.149.000 kijkers (35,5%) en in 2016 1.109.000 kijkers (43,4%). De finale hield ook nog nooit zoveel Vlamingen aan het scherm gekluisterd: 1.492.000 kijkers (43,0%). Dat grote succes vertaalde zich deze week ook in een crash van de servers bij het openen van de inschrijvingspagina voor het nieuwe seizoen. Later op de avond was er geen publiek in Café De Mol, maar duidelijk wel voor Café De Mol, dat gemiddeld 361.000 kijkers ontving (20,4%).

Ook Blind Gekocht maakt een grote sprong voorwaarts en zag het aantal fans toenemen. Het tweede seizoen zit op dit moment aan gemiddeld 834.000 kijkers en een mooie 34,0% marktaandeel op de doelgroep VVA 18-54. Vorig jaar lokte het spraakmakende realityprogramma 665.000 kijkers en 31,9% marktaandeel op de doelgroep VVA 18-54. Gert Late Night liet dit voorjaar wat vroeger van zich horen en hoe: met gemiddeld al 547.0000 kijkers en 25,0% marktaandeel zien ook Gert en James hun talkshow op de boot een opwaartse koers varen. Vorig jaar rond dezelfde periode bleven er gemiddeld 493.000 kijkers plakken, wat goed was voor 25,1% marktaandeel op de doelgroep VVA 18-54.

Expeditie Robinson nestelt zich nog wat steviger op de onbewoonde eilanden. Het survivalprogramma lokt wekelijks een mooie 527.000 kijkers en 21% marktaandeel, wat in lijn ligt met de resultaten van vorig jaar: 474.000 (24,8%). Het eerste seizoen van het nieuwe humaninterestprogramma Het Parket laat elke dinsdag gemiddeld 479.000 meekijken achter de schermen van het openbaar ministerie (18,2%). En het nieuwste sketchprogramma Influencers neemt 335.000 kijkers voor z’n rekening (16,1%).

Met Topdokters: Corona, #Corona2020 en De Container Cup maakte VIER de afgelopen weken ook meer programma’s dan voorzien om de thuiszitters zowel te informeren als te entertainen. Respectievelijk haalden de programma’s al 385.000 kijkers (12,8%), 162.000 kijkers (7,5%) en 367.000 kijkers (22,1%).

Maar VIER en VIJF zorgden niet alleen voor een dagelijkse portie relevante content op het scherm, ook online zijn VIER en VIJF meer dan ooit aanwezig: Viktor Vlogdown met Viktor Verhulst, Wim Zingt met Wim Opbrouck, Kat Homeparty met Kat Kerkhofs en Hot in uw kot met Goedele Liekens zijn ondertussen uitgegroeid tot dagelijkse vaste afspraken op VIER.be en VIJF.be. En met succes: ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar - van 14 maart tot 3 mei - zien vier.be en vijf.be hun online bereik stijgen met bijna 2 miljoen views, goed voor een mooie groei van achtien procent.

Adverteren op één van onze zenders?