Jeroen Bronselaer, nieuwe CEO SBS, over de terugkeer naar zijn eeuwige passie

28 Jan 2021

Jeroen Bronselaer, nieuwe CEO van SBS, blikt vooruit in de weekendbijlage van De Tijd en L'Echo. Lisez l'article en français.

'IK BEN TERUG BIJ M'N OUDE OF LIEVER EEUWIGE PASSIE: ENTERTAINMENT', ZEGT JEROEN BRONSELAER, DE NIEUWE CEO VAN SBS. 'IK BESEF WEL WELKE UITDAGINGEN ME WACHTEN. IK GELOOF ECHT DAT WE HET SAMEN MET ALLE DIGITALE SPELERS BETER KUNNEN DOEN.'

Het is zomer 2020 en John Porter (CEO van Telenet) en Jeroen Bronselaer vernamen zojuist dat Peter Quaghebeur het aanbod om CEO te worden bij Mediafin aannam. SBS is dan al twee jaar een volle dochter van Telenet. Bronselaer zelf is sinds vijf jaar bij Telenet Senior Vice President Residential Marketing. Jeroen Bronselaer (42 en sinds november CEO van SBS): ‘En toen keek John naar mij en ik naar John en wisten we allebei: Jeroen, jij gaat die job doen.’ Hij had altijd al de ambitie om iets ‘…in de media’ te doen, maar haalde eerst nog een ‘serieus’ diploma handelsingenieur, specialisatie finance en een postgraduaat in communicatie. Bijna toevallig startte hij in 2003 bij VRT’s Ketnet. Toen op innovatieproject KetnetKick, na drie jaar doorgroeiend naar eerst een strategische en daarna business-georiënteerde functie. Na zeven jaar wenkte Telenet waar hij in 2010 eerst met zenders en contentsuppliers onderhandelde en later Play, Play More en Play Sports opstartte. In 2015 stapte hij in het Senior Leadership Team. Zijn verantwoordelijkheid: alle residentiële producten ontwikkelen en naar de markt brengen voor Telenet en vanaf 2016 ook voor Base.

‘Als Vlaams Klein Duimpje kunnen we samen de internationale Reuzen te slim af zijn’

—   Jeroen Bronselaer, CEO SBS

‘Ik ga nu terug naar m’n oude of liever eeuwige passie: entertainment. Ik besef wel welke uitdagingen me wachten bij SBS’, zegt Bronselaer. ‘Peter Quaghebeur heeft de afgelopen vier jaar als CEO een fantastische job gedaan. Hij heeft SBS op de kaart gezet: naar de kijker en naar bedrijven en een sterk team uitgebouwd. Ik heb met de jaren geleerd om het team waarmee ik aan de slag ga in te schatten en ik heb er vertrouwen in. Als relatief kleine organisatie werken ze goed, snel en gefocust. Dat “agile” werken zal nodig zijn. Bij Telenets marketingafdeling introduceerden we “agile” het afgelopen jaar om sneller in te kunnen spelen op de markt. Heel Telenet gaat nu die switch maken. Er verandert veel en het gaat snel in de media, lokaal en internationaal. Niet alleen SBS zal zich voor een deel moeten heruitvinden: dat geldt meteen ook voor heel het Vlaamse ecosysteem.’

‘Onze sector moet zo veel mogelijk gaan samenwerken. Alleen zo staan we sterker tegenover de internationale spelers die nauwelijks in Vlaams talent investeren.’

—   Jeroen Bronselaer, CEO SBS

‘Ik heb in tal van dossiers rond innovatief entertainment gezeten. Alleen het zuiver commerciële luik: de regie is nog een beetje een blinde vlek. Net op dat vlak zetten we nu een grote stap vooruit, dankzij het samengaan van de reclameregies van SBS, Mediahuis, Proximus en Pebble Media. Een nieuwe crossmediale nationale regie, noodzakelijk om maximaal op de behoeften van de Belgische adverteerder in te spelen. DPG Media zette de stap al in 2018. Zo kreeg onze nieuwe samenwerking, die voorheen lang onmogelijk leek, afgelopen jaar wel vorm.’

‘Met Play7, Play6, Play5 en Play4 zal SBS, en bij uitbreiding de Vlaamse mediamarkt, zich niet enkel meer moeten meten met de lokale concurrenten’, zegt Bronselaer. ‘Net dát wordt de grootste verandering. We zullen lokaal blijven concurreren waar dat moet: op talent, op creativiteit, op innovatie, …. Maar als het aankomt op technologie, commerciële standaarden of ook regulering zal onze sector tot een mindshift moeten komen om overal waar dat maar even mogelijk is, samen te werken. Alleen zo staan we sterker tegenover de internationale spelers die nauwelijks in Vlaams talent investeren.’

Slim Klein Duimpje

‘Streamz, de Subscription Video On Demand-dienst die Telenet en DPG samen opstartten, is ook een stap naar zo’n samenwerking. Ik geloof dan ook echt dat we het samen met alle lokale spelers digitaal beter kunnen doen. De Vlaamse mediagebruiker op termijn met één enkele login toegang geven tot alle lokale mediaplatformen, campagnes breed en kwalitatief over al die media uit leveren en de kijkers volledige transparantie geven over wat ze te zien krijgen en waarvoor hun data gebruikt worden. Als reuzen als Netflix, Google, Amazon en Disney allemaal ineens wereldwijd rechtstreeks naar de kijker willen gaan, gaan ze elkaar keihard bekampen. Dat wordt een bloedbad en op termijn een grote shake-out. Als Vlaamse spelers dan als een slim Klein Duimpje lokaal een complete entertainmentervaring bieden, van televisie over podcasts tot en met een live VR-event in je eigen stad en als we samen de juiste partnerships aangaan, dan heeft het Vlaamse ecosysteem een toekomst.’

‘Technologie gaat een steeds grotere rol spelen in de beleving van je content. Daar komt de kracht van Telenet samen met de talenten van SBS.’

—    Jeroen Bronselaer, CEO SBS

‘Eerste stap is het entertainmentmerk Play als paraplumerk boven de vier SBS-zenders zetten. Play4, Play5, Play6 en vanaf dit voorjaar Play7 zijn vier sterke verhalen, televisiemerken met elk een eigen identiteit die één herkenbare bestemming krijgen: de wereld van Play. Daarnaast vindt de kijker met GoPlay op één bestemming de digitale content van alle zenders. Eerst op een website, weldra ook via de GoPlay app. Is dat de juiste keuze? Volop inzetten op één sterk merk in tijden van versnippering is logisch. Het is nu aan ons om daarin consistent te zijn en de kijker te gidsen.’

‘Tegelijk’, zegt Bronselaer, ‘worden ook programma’s en zelfs talenten heel sterke mediamerken op zich. Via hen beleef je als kijker hun talent en de content die ze brengen. Die connectie staat centraal. Off- en online, tot in virtual reality, ook daarvoor is plaats onder de vleugels van het sterke, brede entertainmentmerk Play.’

‘Op al die vlakken voel je hoe technologie een steeds grotere rol gaat spelen in de beleving van je content. Daar komt de kracht van Telenet samen met de talenten van SBS. Vlotter qua userinterface, beter qua algoritmes, meer data verzamelen en dan de kijker verrassen met een nieuwe entertainmentbeleving op zijn of haar maat.’

‘Er verandert veel en het gaat snel in de media. Ik geloof echt dat we het samen met alle digitale spelers beter kunnen doen.’

—   Jeroen Bronselaer, CEO SBS

Niets is af

Volgens Bronselaer gaat de wereld trouwens zo snel, dat iets nooit meer ‘af’ zal zijn: niet als bedrijf, niet als zender, niet als aanbieder, niet als organisatie. ‘Agile is geen modewoord, het is noodzaak. Zo transparant en duidelijk mogelijk zijn over wat we willen bereiken en waarom, de teams vormen die nodig zijn om dat uit voeren en die ook de ruimte geven om de beste oplossing naar de klant te brengen en waar nodig evalueren en bijsturen. Binnenshuis stel of bepaal ik de doelen, hak ik knopen door en zorg ik dat teams die vastzitten toch weer doorkunnen. Buitenshuis ga ik vooral bruggen bouwen.’

‘Het is een grote uitdaging en een berg werk, maar ik zie dat ze er bij SBS zin in hebben en net als ik helemaal klaar zijn om er voor te gaan. Work Hard, Play Hard.’ 

Samen bouwen aan het Play-verhaal?