Meer dan 1 miljoen kijkers voor De Mol op VIER

26 Mar 2018

VIER schreef gisterenavond geschiedenis en doorbrak het zondagavondmonopolie op de Vlaamse televisie. Het spel van verraad, vertrouwen én verrassingen is terug begonnen en kende meteen zijn beste start ooit. De Mol was het best bekeken programma van de hele avond met 1.040.000 kijkers en claimde het marktleiderschap met een aandeel van 48% op VVA 18-54.

Nakaarten kon nadien in Café De Mol waarin Frances Lefebure en Gilles Van Bouwel elke week samen met (on)bekende gasten op zoek gaan naar tips om de mol te ontmaskeren. Zo'n 450.000 kijkers speculeerden maar al te graag mee. Het programma kon met 25,5% marktaandeel op VVA 18-54 sterk groeien t.o.v. vorige week. Café De Mol is elke week live te volgen na De Mol.

SBS Belgium haalde in maart opnieuw een sterk gecombineerd marktaandeel van 19,9% op VVA 18-54 en kon groeien ten opzichte van maart 2017 (toen 19,3% op VVA 18-54).

ZES klokte afgelopen maand af op een zeer sterk gemiddeld all day marktaandeel van 2,5% op VVA 18-54. De crime-marathon op zaterdag deed het in maart opnieuw uitstekend, en ook de topseries op donderdag vielen in de smaak. De gloednieuwe serie MacGyver, die twee weken geleden van start ging, blijkt immers het best bekeken ZES-programma ooit met gemiddeld 100.000 kijkers.

Het tweede seizoen van Huizenjagers wist te verrassen met ijzersterke resultaten. Het programma vervulde - nog meer dan vorig jaar - de ambitie van VIER om in de vooravond tien procent marktaandeel te halen tegenover de soaps. Het tweede seizoen klopt af op een uitstekend marktaandeel van 13,8% op VVA 18-54 en 233.000 kijkers. Dit is goed voor een groei van maar liefst 28% in het aantal kijkers in vergelijking met vorig jaar. Het eerste seizoen haalde in 2017 182.000 kijkers en 12,4% marktaandeel op de commerciële doelgroep.

Topdokters werpt hoge ogen en is bezig aan een ijzersterk, vijfde seizoen. Na zeven afleveringen haalt het programma - ondertussen een vaste waarde bij VIER - een gemiddeld marktaandeel van 25,3% op de commerciële doelgroep en 704.000 kijkers. Ook Hotel Römantiek weet opnieuw te bevestigen met zijn tweede seizoen en haalt na zeven afleveringen 19,2% marktaandeel op VVA 18-54 en 462.000 kijkers. De gloednieuwe dramaserie Gent West doet het tot dusver uitstekend en valt na zeven afleveringen bij gemiddeld 491.000 kijkers in de smaak, goed voor een gemiddeld marktaandeel van 22,6% op VVA 18-54. Ook Leeuwenkuil deed het goed en flirtte in het laatavondslot met de beoogde twintig procent met 17,6% marktaandeel op VVA 18-54 en 241.000 kijkers.

Karen maakt een plaat is tot nog toe goed voor 260.000 kijkers en 15,5% marktaandeel op VVA 18-54. Het tweede seizoen van Control Pedro doet het opnieuw goed en klokt voorlopig af op 16,8% marktaandeel op VVA 18-54 en 350.000 kijkers, ook Bartel in het Wild kreeg dit voorjaar een tweede seizoen en haalde 16,3% op VVA 18-54 en 307.000 kijkers.

VIJF is 2018 ijzersterk begonnen, en ook maart was - net zoals februari en januari - de beste maart ooit met een gemiddeld marktaandeel van 8,8% op vrouwen 20-49. Temptation Island breekt haar eigen records. Het nieuwe seizoen is na negen afleveringen goed voor gemiddeld 714.000 kijkers en 49,4% marktaandeel op vrouwen 20-49 en overstijgt zo alle voorgaande seizoenen in de geschiedenis van het programma. Nooit eerder haalde een programma op VIJF zulke sterke cijfers. Ook de nieuwe seizoenen van Grey’s Anatomy en Criminal Minds doen het goed met marktaandelen van respectievelijk 15,1% en 8,3% op vrouwen 20-49 en 159.000 kijkers en 196.000 kijkers.

Bron: CIM TV NOORD, maart 2017 - maart 2018