Oktober is succesmaand voor SBS

07 Nov 2018

VIER brak in september al records, maar ook oktober is een succesmaand voor de zender met gemiddeld 16.4% marktaandeel op de zenderdoelgroep VVA 18-54. Het najaar van VIER doet het nu al 4% beter dan vorig jaar: voor dezelfde periode (september – oktober) kwam het gemiddelde marktaandeel toen uit op 14.6%. Dit najaar ligt het op 15.3%.

De volledige zendergroep behaalt zijn beste maand ooit. SBS zit in oktober op een gecombineerd marktaandeel van 23.6%. Ter vergelijking: vorig jaar was dat 23%.

Dansen, varen, voetballen, veroordelen, arresteren, bakken, overleven, quizzen, ... VIER heeft het dit najaar allemaal in huis en toevallig of niet: vier programma’s zetten ook een record neer. Zo vinden op dit moment gemiddeld maar liefst 251.000 kijkers onderdak bij Huizenjagers, wat zo’n 17.2% marktaandeel oplevert. De makelaars, die volgende week hun laatste troeven uitspelen, blijven week na week overeind tegen de populaire soaps Thuis en Familie. Ook tegen de vroege Champions League-wedstrijden blijft Huizenjagers stabiel. Daarnaast kon ook De Rechtbank dit seizoen straffe cijfers voorleggen: 725.600 kijkers en 28.8% marktaandeel. Verder stonden Gert en James opnieuw aan het roer van het vierde seizoen van Gert Late Night. Nog nooit vond de talkshow zo vaak zijn weg naar de Vlaamse huiskamers met gemiddeld 404.600 kijkers en 25% marktaandeel. Tot slot keken er tot en met de finale van het 2e seizoen van Bake Off Vlaanderen gemiddeld 415.700 keukenprinsen en -prinsessen naar het summum van de taartenbak. Dat legde de master of baking ceremony en Bake Off-filosoof Wim Opbrouck geen windeieren, wel een erg mooi marktaandeel van maar liefst 24%. Ter vergelijking: het 1ste seizoen t.e.m. de finale kon 341.000 kijkers bekoren en haalde 20.8% marktaandeel.

Ondertussen nam ook Dancing with the Stars een vliegende start met na 2 afleveringen gemiddeld zo’n 583.000 kijkers en 25.6% marktaandeel. Met de herhaling op zondag stijgt het volume zelfs tot 719.000 kijkers (+136.000). Het 16e seizoen van De Slimste Mens ter Wereld blijft punten binnenhalen. Na 3 weken zit het quizprogramma op 1.005.000 kijkers en 39.2% marktaandeel. En de rechters van De Rechtbank maakten plaats voor de agenten van Niveau 4 uit Aalst, Hasselt en Sint-Niklaas. Op de eerste 3 afleveringen stemden 602.000 kijkers af, wat goed was voor 24.5% marktaandeel. De strijd is nu helemaal losgebarsten in Expeditie Robinson, dat na 9 afleveringen gemiddeld 442.000 kijkers en 23.5% marktaandeel in de wacht sleept. En geen gesjoemel met de resultaten van het voetbal. Zo waren de eerste 3 wedstrijden in de Champions League op VIER goed voor gemiddeld 500.000 kijkers en 21% marktaandeel op VVA 18-54. Sports Late Night met samenvattingen uit de Jupiler Pro League zit in oktober aan 310.000 kijkers en 20.1% marktaandeel.

Op VIJF stonden in oktober de laatste afleveringen van OH MY GOD en Sex Tape in het schema. Gemiddeld konden de programma’s respectievelijk rekenen op 226.550 kijkers en 19.4% en 238.000 kijkers en 22.2% marktaandeel op vrouwen 20-49. Daarna startte Tipsy, de nieuwe docureeks van de zusjes Kat en Lyn Kerkhofs. De eerste 2 afleveringen van hun alcoholexperiment haalden gemiddeld 237.000 kijkers op VIJF (incl. herhaling) en de herhaling op VIER voegde daar gemiddeld nog 176.000 kijkers aan toe.  

Ook ZES doet het in oktober structureel beter met een gemiddeld marktaandeel van 2.6% op VVA 18-54.

Bron: CIM TV NOORD, marktaandeel VVA 18-54, oktober 2018

Jouw merk op onze zenders?