'Re-evaluating Media'-studie toont belang aan van adverteren op televisie

10 Sep 2019

Ebiquity, een onafhankelijk marketingbedrijf, realiseerde de Belgische editie van de studie “Re-evaluating Media”, in samenwerking met Echo Research en UBA op verzoek van VIA - het vroegere BVAM.

De studie werd voor het eerst uitgevoerd in 2018 voor de UK. Voor het Belgische luik werd het onderzoek in het voorjaar van 2019 uitgevoerd. Marketeers en mediaspecialisten specificeerden welke attributen van media het belangrijkste zijn voor een campagne die de business resultaten op langere termijn doet groeien. Daarnaast werd gevraagd naar hun mening en ervaring over de waarde van de media.

DE BEVINDINGEN TONEN EEN FUNDAMENTEEL VERSCHIL TUSSEN DE PERCEPTIE EN HET BEWIJSMATERIAAL DAT VOORLIGT.

In de perceptie van adverteerders en agentschappen zijn het social media en online video dat het best presteren op het geheel van de attributen, gevolgd door radio en televisie. Op basis van het bewijsmateriaal van meer dan 140 studies zijn het echter televisie en radio die het best performen, terwijl online video en online display overschat worden.

Ebiquity overall study

TARGETABILITY IS KEY

De resultaten tonen eveneens aan dat targeting (“de juiste persoon, op het juiste moment, op de juiste plaats”) als eigenschap van media wordt gezien die het meeste bijdraagt tot de groei van business resultaten op langere termijn. Targetability heeft in deze Belgische editie aan belang gewonnen ten opzichte van de UK editie, wat kan wijzen op een groeiend belang van deze eigenschap – los van de lokale markt elementen die ook mede bepalend zijn.

"In een diverse markt zoals de Belgische, waar adverteerders naast de snelle digitalisering ook een zeer gesegmenteerde markt als uitdaging hebben, is doelgroepgerichtheid belangrijk geworden."

—   Nathalie Taboch, General Manager Ebiquity France & Belgium

"Het is geen verrassing dat digitale media zeer goed presteren op het gebied van targetability. Het is belangrijk voor adverteerders om de media mix te re-evalueren wanneer ze merkopbouw en een breder bereik nastreven, en wanneer ze de meest effectieve campagne willen realiseren”, aldus Nathalie Taboch.

“Wij vonden de UK studie al heel interessant, maar het is nog beter dat we nu ook resultaten hebben gebaseerd op Belgische onderzoeksrapporten en op de mening van onze leden. Het geeft de juiste inzichten om tot de optimale mediamix te komen voor reclame-effectiviteit.”

—   Chris Van Roey, CEO UBA Belgium

De studie werd in première gepresenteerd op de UBA Media Date op 29 Augustus. De volledige studie met de bronnen van bewijsmateriaal en de scores die er werden van afgeleid kan worden gedownload op www.ebiquity.com,  www.ubabelgium.be, of www.viabelgium.media.

Jouw merk op televisie?