De honger naar nieuws is gaan liggen en de kijker is op zoek naar entertainment. Zo bleef VIER de voorbije maanden mooi overeind met gemiddeld 11.8% marktaandeel op de doelgroep VVA 18-54. Dezelfde periode (januari – mei) vorig jaar haalde een uitzonderlijke 13.1% marktaandeel. In 2018 was dat 11.3% en in 2017 11.2%.
Naast De Container Cup en Gert Late Night stonden ook andere programma’s meer dan stevig in hun schoenen. Seizoen 2 van Blind Gekocht lokte meer kijkers dan vorig jaar en dat resulteerde in een hoger marktaandeel: 866.000 kijkers en 34.6% marktaandeel op VVA 18-54.
Het Parket opende voor de eerste keer in zijn bestaan de deuren om een inkijk te geven in de werking van het openbaar ministerie: 488.000 kijkers keken mee naar de winkeldief die op de rooster werd gelegd, de openbare aanklager die zich minutieus voorbereidde op een assisenzaak of naar de magistrate die ter plaatse ging bij een moordzaak, goed voor 19.4% marktaandeel op VVA 18-54.
Eerder sloten ook De Mol en Expeditie Robinson hun seizoen goed af met respectievelijk gemiddeld 1.469.000 kijkers (39.5% marktaandeel VVA 18-54) en 513.000 kijkers (22.1% marktaandeel VVA 18-54).
Vanaf 3 juni is er dan weer Bake Off @Home, een gloednieuw programma waar de opmerkelijkste kandidaten uit de voorbije seizoenen van Bake Off Vlaanderen bekend én onbekend bakkend Vlaanderen aanmoedigen om aan de slag te gaan in hun eigen keuken.
Ook VIJF heeft een vaste schare fans voor de familie Meiland en hun programma Chateau Meiland, de nieuwe dramareeks Manifest en de komische misdaadreeks The Rookie: 234.000 kijkers (9.3% marktaandeel VVA 18-54), 344.000 kijkers (17% marktaandeel VVA 18-54) & 146.000 kijkers (6.9% marktaandeel VVA 18-54). Verder is het uitkijken naar de nodige afleiding deze zomer met de heetste programma's online in One Hot Summer. VIJF wil het zomergevoel versterken met een aantal nieuwe series waaronder Dating: No Filter, The Sex Clinic & Sekszusjes TV en nieuwe seizoenen van Undercover Girlfriends en Love Island.
ZES blijft stabiel en scoort met crimereeksen zoals o.a. NCIS, New Orleans met marktaandelen tot 10% op VVA 18-54. ZES lanceert deze zomer Crime Wave met een dagelijks portie crimineel goede series en films zoals de nieuwe serie Deception.
Bron: CIM TV Noord 26/05