SBS is sterkst groeiende zendergroep

01 Jun 2018

SBS heeft enkele topmaanden achter de rug en mag het voorjaar van 2018 het beste voorjaar ooit noemen.

Met een gemiddeld marktaandeel van 20.1% op VVA 18-54 (jan - mei) deden de zenders VIER, VIJF en ZES het samen nooit eerder beter. Bovendien wist SBS dit voorjaar als enige zendergroep in Vlaanderen sterke groei op te tekenen. Ter vergelijking: het voorjaar van 2017 was goed voor een gemiddeld marktaandeel van 18.4% op VVA 18-54. 

De jongste telg ZES haalde in mei een ijzersterk gemiddeld all day marktaandeel van 3% op VVA 18-54 all day/2.7% 17-24u. ZES breidde dit voorjaar zijn Amerikaanse serieaanbod uit, en met succes. De USA all day-zender kende dit voorjaar een mooie structurele groei en zal ook in het najaar nieuwe topseries uitzenden.

Na de topcijfers in april, kende VIER afgelopen maand zijn beste meimaand ooit met een stevig gemiddeld marktaandeel van 13.9% op VVA 18-54.

Na een spannende finale klokt het eerste seizoen van Grillmasters af op een marktaandeel van 16.1% op de commerciële doelgroep en 254.000 kijkers. Het barbecueprogramma viel in de smaak en krijgt dan ook een tweede seizoen. Het derde seizoen van Gert Late Night liep gisteren ten einde en deed het opnieuw erg goed met een gemiddeld marktaandeel van 27.2% op VVA 18-54 en 348.000 kijkers. Ter vergelijking: in het voorjaar van 2017 haalde de late night show gemiddeld 25.9% marktaandeel op VVA 18-54 en 339.000 kijkers. De talkshow heeft zich inmiddels ontpopt tot een opvallende sterkhouder in het laatavondslot. In het najaar zijn Gert & James dan ook opnieuw present aan boord van de Evanna.

Met gemiddeld 55% marktaandeel op VVA 18-54 en 1.200.500 kijkers, is het derde seizoen van De Mol het meest bekeken tot dusver. De keuze om het zendschema nog meer naar het weekend uit te breiden, kwam het spelprogramma ten goede. De Mol wist op zondagavond meer kijkers te bereiken dan in 2017 (35.5%) en 2016 (43,3%). Eerder dit voorjaar deed de dramaserie Gent West het uitstekend met een marktaandeel van 24.2% op VVA 18-54 en 512.000 kijkers. Ook vaste waarde Topdokters kende een ijzersterk seizoen en wierp hoge ogen met een gemiddeld marktaandeel van 25.3% op de commerciële doelgroep en 708.500 kijkers. Het tweede seizoen van Hotel Römantiek haalde 18.9% op VVA 18-54 en wist 464.000 harten te veroveren.

2018 is voor VIJF tot dusver een absoluut succesjaar: de vrouwenzender kende haar beste voorjaar ooit.

Ook de maand mei was een voltreffer met gemiddeld 7.3% marktaandeel op vr 20-49. Het derde seizoen van Temptation Island brak haar eigen records met een gemiddeld marktaandeel van 49.4% op vr 20-49 en 696.000 kijkers. Ook het tweede seizoen van Shopping Queens met Jani deed het dit voorjaar erg goed met gemiddeld 14.1% marktaandeel op vr 20-49 en 125.000 kijkers.

Wat heeft SBS dit najaar in petto? VIER pakt uit met o.a. de terugkeer van Expeditie Robinson, het fonkelnieuwe Dancing with the Stars en De Slimste Mens ter Wereld, de quiz der quizzen met Erik Van Looy. Ook voor VIJF staan nieuwe lokale producties gepland, waaronder o.a. Sex Tape met Goedele Liekens.

Benieuwd naar wat SBS voor jouw merk kan betekenen?