Sterke merken succesvol van start op VIER

29 Jan 2019

VIER gooide gisteren met succes het duo TopdoktersStukken van Mensen in de strijd. Prof. Plasschaert, dr. Stockx en dr. Van Braeckel namen 525.000 kijkers mee achter de schermen van hun fascinerende beroep en hun drukke privéleven in Topdokters (15,1%). Het nieuwe, zesde seizoen doet het zo meteen beter dan bij de start vorig jaar, toen goed voor 479.000 kijkers. Daarna ging het nieuwe seizoen van Stukken van Mensen van start met een knaller van formaat: 328.000 kijkers zagen hoe expert Patrick van der Vorst het hoogste bedrag ooit in het programma neerlegde voor het handgemaakte Colt-geweer van John F. Kennedy (10,4%). Ook het nieuwe seizoen van Huizenjagers, dat eerder op de avond begon in Aalst, deed het goed met 163.000 kijkers (11,2%).

Met de start van Huizenjagers, Topdokters en Stukken van Mensen krijgt de maandag van VIER een stevige boost. Ter vergelijking: vorig jaar strandde die dag op gemiddeld 8,9% marktaandeel, nu op 10,9%. En niet alleen de maandag van VIER zit in de lift, maar de zender heeft er ook een goede maand januari opzitten. VIER startte het nieuwe jaar vroeger dan ooit en dat werpt duidelijk zijn vruchten af met het beste marktaandeel in 5 jaar tijd: 10,3% (2018: 7,7%, 2017: 8,4%, 2016: 9,2%, 2015: 10,2%). Mede door de sterke cijfers van VIER doet ook de zendergroep SBS het overkoepelend uitstekend met gemiddeld 17,2%. In 2018 was dat nog 15,8% en in 2017, 14,9%.

Stukken Van Mensen

Naast Huizenjagers, Topdokters en Stukken van Mensen kreeg het nieuwe jaar op dinsdag meteen een stijlvolle toets door Jani in Zo Man Zo Vrouw. Gemiddeld keken er al 259.700 kijkers naar de succesvolle transformaties, wat 15,6% marktaandeel op VVA 18-54 opleverde.

Diezelfde dag volgen 161.500 kijkers Vlamingen die op zoek zijn naar de job van hun leven in De Sollicitatie. Het tweede seizoen van tikt voorlopig af op 10,1% marktaandeel.

Daarnaast kreeg VIER versterking van de straffe fictiereeks De Dag op donderdag. De zender gijzelt gemiddeld 687.000 kijkers en haalt zo tot nu toe een mooie 27,3% marktaandeel binnen. De reeks is ook al meer dan 1,1 miljoen keer opgevraagd bij Telenet.

De Dag

Na even stilgelegen te hebben tijdens de winterstop werd ook het voetbal nieuw leven in getrapt. Sports Late Night bracht al twee weekends alle samenvattingen van de wedstrijden uit de Jupiler Pro League. Gemiddeld stemden 295.000 voetbalfans af op de uitzendingen, 19,2% marktaandeel.

Morgen schieten ook Hotel Römantiek en Gent West uit de startblokken.

Hotel Romantiek
Gent West

Jouw reclamespot op VIER, VIJF of ZES?