Topzomer voor SBS

27 Aug 2020

De zomervakantie zit er bijna op en in televisieland staat er al een nieuwe lading programma’s klaar om het najaar in te duiken. De voorbije twee maanden waren voor SBS Belgium alvast een groot succes met de maand augustus als kers op de taart: met 19,04% is augustus 2020 de sterkste maand augustus ooit voor SBS. De zendergroep kent daarnaast ook zijn beste zomervakantie (juli-augustus) in 3 jaar tijd: 17,42% op de zenderdoelgroep VVA 18-54. Ter vergelijking: 2018 zat op 15,9% en 2019 op 16,6%.

VIER liet van zich horen in augustus met twee nieuwe, dagelijkse programma’s: Het Rad en Huizenjagers Vakantiehuizen. Het Rad was en is nog steeds een schot in de roos met tot nu toe gemiddeld 518.775 kijkers. Met 26.3% marktaandeel voert de 2.0-versie van het legendarische spelprogramma het klassement aan als marktleider in zijn tijdslot. Nadat corona de vakantieplannen van iedereen grondig in de war stuurde, werd Huizenjagers Vakantiehuizen in het leven geroepen. Gemiddeld keken er al 239.627 kijkers, wat VIER 15.2% marktaandeel opleverde. Ondertussen ging ook al het nieuwe tv-seizoen van start op VIER met naast Niveau 4 Gent gisteren, de eerste aflevering van De Rechtbank. 707.952 Vlamingen keken al naar de intrede van 7 nieuwe rechters in het jubileumjaar, goed voor 32.7% marktaandeel. VIER bleef zo heel de zomer aanwezig en relevant, met een mooi resultaat als gevolg. VIJF zorgde dan weer voor de nodige afleiding deze zomer met de heetste programma’s online in One Hot Summer met o.a. Love Island UK, Dating: No Filter, The Sex CLinic & Sekszusjes TV en nieuwe seizoenen van Undercover Girlfriends en Love Island. ZES was de voorbije twee maanden veruit de populairste film- en seriezender. Tijdens de Crime Wave waren spanning en misdaad dé ingrediënten van sterke cijfers met klassiekers als CSI en NCIS en nieuwkomer Deception.

Niet enkel lineair was het een topzomer voor SBS, ook online bleven de resultaten niet uit. Straffe content op VIER, One Hot Summer op VIJF en nieuwe online initiatieven zoals Julie Vlogt en Jani.be zorgden ervoor dat de views deze zomer stegen van 2.650.000 (zomer ’19) naar 3.575.000 views (zomer ’20), een groei van maar liefst 35%. In augustus verdubbelde de views zelfs t.o.v. het jaar voordien. Met 429.000 unieke bezoekers op de SBS-websites blijft SBS eveneens op hetzelfde sterke niveau als de concurrentie.