TV is dood. Leve TV!

18 Jan 2018

Als we vandaag luisteren naar duur betaalde consultants, en internationale congressen afschuimen, dan moet je wel tot de conclusie komen dat “tv as we know it” ten dode opgeschreven is. Of niet?Toegegeven, het medialandschap verandert aan een razend snel tempo. “Het zijn boeiende tijden”, heet dat dan. De dood van elk medium is al vele malen aangekondigd. Zelfs in de jaren negentig van de vorige eeuw verklaarden de specialisten het einde van de 30 seconden spot. Vandaag bewijst die nog elke dag zijn efficiëntie. In de Verenigde Staten is men al tot de conclusie gekomen dat de slinger teveel is doorgeslagen richting digitaal. Een normalisering naar een meer evenwichtige mediacampagne, in functie van efficiëntie en betrouwbaarheid van gegevens en resultaten leidt er toe dat tv, of liever tv content, daar terug in opmars is. In Europa zal het nog even duren vooraleer men tot dat besef komt. Maar er is hoop.

"Voor SBS betekende 2016 – 2017 een nieuwe start, een nieuwe aanpak voor haar zenders. In 2018 blijven we op deze weg doorgaan. De mooiste bekroning voor ons werk is dat sinds kort over de drie grote zenders wordt gesproken."

—   Peter Quaghebeur, CEO SBS Belgium

En dat we in vele gesprekken aangesproken worden met “het gaat precies wel de goeie richting uit bij jullie”. Onze aanpak om meer in te zetten op lokale content slaat aan. Niet alleen gaan we sinds afgelopen najaar voor 4 lokale avonden per week. In de laatavond konden we met VIER het marktleiderschap in de commerciële doelgroepen claimen dankzij Gert Late Night en Sports Late Night.

"Ook onze strategie om ons aanbod licht te verbreden terwijl we de eigenheid van onze zender behouden, werkt. Steeds meer kijkers vinden de weg naar VIER, of beter, naar de content van VIER."

—   Peter Quaghebeur, CEO SBS Belgium

Want intussen spelen we ook digitaal steeds meer mee. Vandaag beschikken we al over meer dan 750.000 unieke, actieve profielen van kijkers die onze programma’s online volgen. Hiermee volgt SBS de trend van het wijzigende kijkgedrag. Meer nog, onze profielen zijn, in tegenstelling tot de meer conservatieve familiale kijker, eerder geneigd verschillende platformen op verschillende tijdstippen te gebruiken. In 2017 hebben we dan ook een spectaculaire vooruitgang geboekt in dat domein. En vanaf nu kunnen we ook kijkers targetten zowel op ons online platform, als op lineaire tv.

"In september lanceerden we SBS Smart AD, een primeur voor televisie op het Europese continent. Via deze technologie kan een adverteerder zijn doelgroep veel gerichter bereiken, en introduceerden we zo de voordelen van digitalisering bij wat nog steeds het sterkste medium is, televisie."

—   Peter Quaghebeur, CEO SBS Belgium

Dit najaar werden de eerste addressable campagnes uitgeleverd, met meer dan behoorlijke resultaten voor de 'first movers' onder de adverteerders. En eenmaal de problematiek van uitgesteld kijken technologisch zal opgelost zijn, een proces waar de zenders volop over in gesprek zijn met de distributie, wordt daar nog een enorm volume aan adresseerbare campagnes aan toegevoegd.

"Televisie is niet dood, televisie is zich aan het heruitvinden. En SBS heeft absoluut de ambitie om hier een voorname rol in te spelen."

—   Peter Quaghebeur, CEO SBS Belgium

Via haar content, elke dag opnieuw, via de technologie, en via haar mensen. Een kleine groep gedreven professionals die dag in dag uit hard werken om van onze zenders iets unieks te maken, en de grenzen te verleggen.

Graag adverteren op één van onze zenders?