Wegens succes verlengd: het beste tv-seizoen ooit.

28 May 2019

SBS scheert dit voorjaar hoge toppen met voorlopig in totaal 21% marktaandeel op de belangrijkste commerciële doelgroep VVA 18-54. Al sinds het begin van 2019 groeit de zendergroep elke maand verder door en sneuvelt het ene record na het andere. In januari vergaarde SBS nog 17.6% marktaandeel, februari eindigde met 20.6% marktaandeel, maart deed het beter dan ooit met 22.3% marktaandeel, in april drukte het zijn stempel met 23% marktaandeel en de maand mei was nog nooit zo goed als in 2019 met 22.3% marktaandeel.

Die trend werd ingezet door de vliegende en vooral vroege start in januari van o.a. de topfictiereeks De Dag op VIER, die goed was voor gemiddeld 694.000 kijkers en 28.7% marktaandeel. Daarnaast vonden heel wat Vlamingen hun weg naar de online kanalen: de reeks haalde maar liefst 842.500 views voor zowel short als long form video. Enkele maanden later claimt VIER in de maand mei op weekdagen (ma-do) in prime (20.30-22.30u) het commerciëel marktleiderschap met 21.1% marktaandeel en laat het zo de concurrentie, die nu al volop herhalingen uitzendt, ver achter zich. Net als voor SBS is ook het ook voor VIER de beste mei ooit (15%). Recent kroop De Mol Elisabet uit haar hol. Weken lang hield ze 1.201.000 Vlamingen voor de gek en dat leverde dit seizoen 50.1% marktaandeel op. Online zat het populaire programma op 1.733.500 opgestarte afleveringen en 3.238.600 views (SF + LF). Gert en James zitten in hun laatste week op de Evanna en entertainen in Gert Late Night samen met hun bootgasten op dit moment gemiddeld 439.000 kijkers, goed voor 26.6% marktaandeel. De video’s op de social kanalen en VIER.be zitten op 1.877.000 views (LF + SF). Of hoe je arm rijk kan zijn, dat is het motto Don’t Worry Be Happy. Of hoe het nieuwe programma van Peter Boeckx sterke cijfers kan halen: 502.500 kijkers en 25.5% marktaandeel.

VIJF moet niet onderdoen en draait zijn beste mei-maand in de voorbije 14 jaar: 7.7% (ter vergelijking: de vorige beste mei ooit in 2013 haalde 7.6% op doelgroep vr 20-49). Gemiddeld 497.000 VIJF-kijkers volgden 16 weken lang alle drama van Temptation Island op en dat zorgde voor 40% marktaandeel op de vrouwelijke doelgroep en nog eens 33.1% marktaandeel op VVA 18-54. Ook online verleidde dé ultieme relatietest heel wat Vlamingen: in totaal werden er 2.753.000 afleveringen opgestart en loopt het aantal views op tot 6.232.000 (LF + SF). ZES blijft scoren en zit boven 2% marktaandeel: 2.1% (all day, VVA 18-54).

Wegens het grote succes van dit voorjaar, gaat VIER gewoon verder op zijn elan. In tegenstelling tot bij de concurrentie blijven de deuren van de zender dit voorjaar voor de allereerste keer langer open met Love Island, de heetste loveshow van het moment. Gisteren werden de eerste koppels gevormd. Het nieuwe datingprogramma lokte alvast veel nieuwsgierigen naar VIER: 309.000 kijkers en een stevige 27,1% marktaandeel op VVA 18-54. De première van de eerste aflevering was op hetzelfde moment ook te zien op VIJF en ZES, wat over de drie zenders heen resulteerde in 352.000 kijkers en 31% marktaandeel. En ook Grillmasters loopt nog even door. 

Bron: CIM TV Noord 2019