World Television Day viert wereldwijd de kwaliteit van televisie

20 Nov 2018

Op 21 november vieren tv-professionals jaarlijks World Television Day want televisie is zoveel meer dan enkel lineair kijken. Als onderdeel van het jaarlijkse initiatief van de Verenigde Naties zal volgende 30-secondenspot zowel op televisie als online wereldwijd worden getoond. 

Er wordt bijna 140 miljard dollar geïnvesteerd in tv-programma's wereldwijd.

—   EGTA

Televisie entertaint, informeert en inspireert.

Het onderwerp van de 22ste editie is quality content. Televisie als medium heeft dankzij kwalitatieve content een ongeëvenaarde capaciteit om kijkers te amuseren, inspireren en informeren en dat op alle platforms.

Volgens het laatste rapport van de European Audiovisual Observatory, werden er vorig jaar in de EU alleen al zo'n 920 nieuwe fictieprogramma's geproduceerd. Wat goed is voor meer dan 16.400 afleveringen en meer dan 11.000 uren amusement.

Kwalitatieve content en inspirerende shows kunnen de televisiekijker ertoe aanzetten hun blik te verruimen en verder te kijken dan hun eigen dagelijkse leven. Televisie is in staat om tal van mensen te vermaken en te verenigen, zoals bijvoorbeeld bij het recente WK voetbal. Volgens Global Web Index keken maar liefst 3,4 miljard mensen dit jaar naar een deel van het kampioenschap.

Ten slotte informeert televisie haar kijkers door het aankaarten van maatschappelijke problemen tijdens nieuwsuitzendingen. Kwalitatieve kinderprogramma's of inzichtelijke documentaires maken de kijker bewust en zijn bovendien leerrijk.

Het is belangrijk dat televisie haar kijkers blijft informeren en engageren. Dit kan door succesverhalen te delen van mensen of organisaties die hun steentje bijdragen aan onze samenleving. 'Premium Content dat verenigt, inspireert en informeert' is zeer belangrijk, en daarom ook dit jaar het thema van de Wereldtelevisiedag.

—   Caroline Petit, Deputy Director UNRIC

Er gaat niets boven de unieke combinatie van beeld, geluid, beweging en emotie.

Een duidelijke aanwijzing van het succes van televisie is het enorme budget dat wordt geïnvesteerd in programma's, en dat zowel in originele content als in de aankoop van shows. Een IHS Markit-studie in 27 landen en een onderzoek bij EGTA-leden in zo'n 21 landen, tonen aan dat vorig jaar bijna 140 miljard dollar in programma's werd geïnvesteerd - waarbij Noord-Amerika een waarde van 61 miljard dollar had. De opmerkelijkste investeringen in televisieprogramma's in Europa werden gedaan door het Verenigd Koninkrijk (€8,6 miljard), Duitsland (€8 miljard), Frankrijk (€5,5 miljard) en Italië (€4,4 miljard).

Meer informatie: http://www.worldtelevisionday.tv

Bron: IHS Markit Channels & Programming Intelligence - TV programming expenditure 2017 by region ($ billion) – data from 27 countries and EGTA member survey in 21 countries.