Over ons

SBS is de zendergroep achter GoPlay.be, Play4, Play5, Play6, Play7. Daarnaast heeft SBS ook de Telenet-zenders Play Sports & Play Sports Open, BBC First, The History Channel en njam! in regie. Sinds 2018 maakt ook radiozender NRJ deel uit van de SBS-groep en eind 2019 trad Native Nation toe tot de SBS-familie. Naast onze klassieke tv spots en het online video aanbod behoort influencer marketing nu ook tot de mogelijkheden. Sinds 2020 vervolledigt multifplatform brand Jani het rijtje. SBS Belgium maakt deel uit van de Telenet/Liberty Global groep.

Elk jaar opnieuw zetten we een stap vooruit: via sport (Sports Late Night en Champions League), talkshow (Gert Late Night), entertainment (Bake Off, Dancing With The Stars), terwijl onze sterkhouder zoals De Mol, De Slimste Mens Ter Wereld, De Rechtbank, Niveau 4 enz. de fundamenten zijn waar we op kunnen verder bouwen. Het mooiste compliment is als de marktleider de challenger begint te kopiëren: dan weet je dat je goed bezig bent.

Van een televisiebedrijf evolueert SBS Belgium naar een videobedrijf. De nadruk ligt vanzelfsprekend op de content. Via welke weg, welk platform we die bij onze kijker krijgen, is bijzaak. We investeren de laatste jaren steeds meer in programma’s die de jongere doelgroepen digitaal verslinden. Een internationaal sterk merk dat zowel lineair als digitaal haar publiek bereikt.

SBS Belgium positioneert zich als een vernieuwend bedrijf in de huidige mediawereld. Niet alleen door als eerste addresable advertising – SBS Smart AD - aan te bieden en de meest creatieve oplossingen aan te bieden op vlak van merkintegraties. Met dagelijkse vaste afspraken blijven we de kijker entertainen en uitdagen. SBS Belgium is going places. Onze ambitie is niet alleen om te groeien maar ook om te diversifiëren. Elke dag opnieuw.

HISTORIEK

Om over de zenders, zoals we ze vandaag kennen, te kunnen spreken, hebben ze eerst al een lange weg afgelegd.

VT4 en VIJFtv

Het begon toen in 1995 het toenmalige VT4 in Vlaanderen werd gelanceerd door het Scandinavian Broadcast System (SBS), een mediagroep actief in het hoge Noorden. VT4 zond aanvankelijk uit vanuit Londen en bereikte een groot publiek dat zijn gading niet vond in het televisieaanbod van dat moment. In 2004 besloot SBS om een tweede kanaal in Vlaanderen op te starten. En zo werd ook VIJFtv geboren. De nieuwe zender richtte zich specifiek op vrouwen tussen 20 en 49 jaar. In 2007 werd SBS onderdeel van het Duitse Prosieben Sat 1, toen de tweede grootste mediagroep in Europa. Zowel VT4 als VIJFtv zonden steeds meer lokale content uit en richtten zich tot een breder en commerciëler publiek nl. VVA 18-54 (Voornaamste Verantwoordelijke voor de Aankopen).

De lancering van VIER en VIJF

In 2011 komt SBS en dus VT4 en VIJFtv in handen van een triumviraat: Woestijnvis, Corelio en Sanoma. Op 3 september dat jaar gaat het vernieuwde VIJFtv onder de naam VIJF van start en op 17 september 2012 wordt VIER gelanceerd. In 2014 stapt Telenet mee in het aandeelhouderschap. Telenet neemt een participatie van 50% in De Vijver Media, de holding boven SBS Belgium en Woestijnvis,  via een overname van Sanoma’s aandeel en een extra investering.

Kleine broer ZES wordt geboren

Op 1 oktober 2016 zag de jongste zender van SBS, ZES, het levenslicht. Met de slogan ‘USA, all day’ scoort de zender in zijn eerste jaar meteen beter dan vooropgesteld en mag zich met trots de grote van de kleintjes noemen.

Graag adverteren op één van onze zenders?