Over ons

SBS Belgium is het moederhuis van de televisiezenders VIER, VIJF en ZES. De drie zenders staan meer dan ooit sterk in het huidige medialandschap. Bovendien fungeert SBS Belgium ook als regie voor de zenders Discovery, TLC, njam! en Play Sports.

VIER, VIJF en ZES haalden samen in 2017 een marktaandeel van 19,2 procent. Net wat ook de adverteerders van de zenders willen: een betrouwbaar, stabiel bereik. Daardoor houdt SBS zowel Medialaan als VRT alert. Dat is ook de manier om ervoor te zorgen dat televisie – analoog of digitaal – een spannend medium blijft.

 

Peter Quaghebeur over SBS

"Televisie is niet dood, televisie is zich aan het heruitvinden. En SBS heeft absoluut de ambitie om hier een voorname rol in te spelen."

De uitdaging voor SBS in 2018 is om steeds meer vaste afspraken te maken met de kijkers. Met Gert Late Night bijvoorbeeld is er laat op de avond een verrassende talkshow neergezet, waar Vlaanderen op zat te wachten. Dat werd een vaste afspraak in de week, zelfs in volle najaarsconcurrentie’, weet Annick Bongers. ‘Tegelijk zijn we met Sports Late Night ook al op vrijdag, zaterdag en zondag marktleider in de laatavond. Vanaf dit najaar gaan we met Champions League matches ook voor live bereik in prime time. We bouwen verder aan ons kwaliteitsvol fictie-aanbod, zo kijk ik hard uit naar de straffe fictiereeks De Dag van Jonas Geirnaert en Julie Mahieu. En nieuw voor ons: VIER gaat ook inzetten op het weekend, met onder meer een eigen versie van de meest succesvolle danswedstrijd ter wereld Dancing with the Stars, een uitdagende glossy tv-show waarin Vlaamse celebrity’s en professionele danspartners hun energie bundelen...'

Annick Bongers in De Tijd

"Onze ambitie? Een brede programmamix aanbieden op zoveel mogelijk schermen. Ongedwongen, complexloos, zelfrelativerend en liefst verrassend. Dat is waar we bij SBS voor gaan."

HISTORIEK

Om over de zenders, zoals we ze vandaag kennen, te kunnen spreken, hebben ze eerst al een lange weg afgelegd.

VT4 en VIJFtv

Het begon toen in 1995 het toenmalige VT4 in Vlaanderen werd gelanceerd door het Scandinavian Broadcast System (SBS), een mediagroep actief in het hoge Noorden. VT4 zond aanvankelijk uit vanuit Londen en bereikte een groot publiek dat zijn gading niet vond in het televisieaanbod van dat moment. In 2004 besloot SBS om een tweede kanaal in Vlaanderen op te starten. En zo werd ook VIJFtv geboren. De nieuwe zender richtte zich specifiek op vrouwen tussen 20 en 49 jaar. In 2007 werd SBS onderdeel van het Duitse Prosieben Sat 1, toen de tweede grootste mediagroep in Europa. Zowel VT4 als VIJFtv zonden steeds meer lokale content uit en richtten zich tot een breder en commerciëler publiek nl. VVA 18-54 (Voornaamste Verantwoordelijke voor de Aankopen).

De lancering van VIER en VIJF

In 2011 komt SBS en dus VT4 en VIJFtv in handen van een triumviraat: Woestijnvis, Corelio en Sanoma. Op 3 september dat jaar gaat het vernieuwde VIJFtv onder de huidige naam VIJF van start en op 17 september 2012 wordt VIER gelanceerd. In 2014 stapt Telenet mee in het aandeelhouderschap. Telenet neemt een participatie van 50% in De Vijver Media, de holding boven SBS Belgium en Woestijnvis,  via een overname van Sanoma’s aandeel en een extra investering.

Kleine broer ZES wordt geboren

Op 1 oktober 2016 zag de jongste zender van SBS, ZES, het levenslicht. Met de slogan ‘USA, all day’ scoort de zender in zijn eerste jaar meteen beter dan vooropgesteld en mag zich met trots de grote van de kleintjes noemen.

Graag adverteren op één van onze zenders?